AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.017

Felkod CC ID 423 dragkrok på E91?

Bl
4
Blixten1
320d Touring -10
Bilen började larma om dragkroken ( 320 d Touring -10 ), och fick felkod CC ID 423. Är ett elektrisk infällbart drag men allt funkar som det ska förutom att bilen larmar. Har testat trycka reset i 3 sekunder som en verkmästare sa men det hjälper inte. Är det nån som har nåt förslag vad mer man kan göra. Detta hände efter jag använt draget och låtit det vara utfällt nån dag, nu när jag fällde in den så började den larma.
Tror det var många som fick detta sedan gick det sönder totalt kort därefter, något med en sensor som inte indikerar som det ska så de slutar inte mata in/ut draget och ett plastkugghjul går sönder.

Tror dentråden hette "felkod dragkrok bmw säger montera ett nytt" du kan ju prova att söka upp den.
delorian,
Nej, det gäller 5-serie E60/E61. Länk

3-serien har en helt annan, bättre konstruktion.

Jag hade testat att reseta igen, fälla ut/in, ev koppla bort batteri, och slutligen nollat felkoden.

I värsta fall är det Länk (vilket är mycket mer överkomligt än 5-seriens dyra konstruktion)
Bl
4
Blixten1
320d Touring -10
Tack för svaren :) Ska testa reseta några ggr till och även "motionera " draget några ggr. Det är ju alltid så bra timing på kostnader så här innan jul....nåja det är som det är. Hoppas det löser sig så jag slipper lämna in bilen, är så irriterande när draget funkar som det ska men bilen larmar ändå.
Dr
362
Drib
325i-08
CCID 423. Kan det varar "Trailer Coupling Lock"? Försök att "knycka" in dragkroken lite mer bestämt. Kan vara glappt/spel i kontakten som känner av att kroken inte är helt infälld. Vad får du för felmeddelande när du har dragkroken i mellanläget (alltså inte helt infällt, men inte helt utfällt)
Bl
4
Blixten1
320d Touring -10
Har inte testat ha draget halvt ute än. Kom ut på morgonen och skulle testa men då är larmet helt plötsligt borta och inte kommit tebax sen dess. Den måste ha varit nåt som låg emellan draget och kontakten så den inte trodde den var i lås.
Dr
362
Drib
325i-08
Hur har det löst sig med "CCID 423"? Var det glapp i kontakten?
Bl
4
Blixten1
320d Touring -10
Ja det måste ha varit glapp i kontakten eller nåt som legat emellan och stört. Testat ta ut och sätta tillbaks draget flera gånger och larmet har inte kommit tillbaka. Skönt
Mr
3
Mr.Fluff
320d E91 M-sport 2009
Jag ställer en följdfråga i samma ämne.

Jag fick problem med min e91 el-infällbara dragkrok för 3 dagar sedan.
Började med felmeddelande i pdc "trasig släpvagnsbel" utan att något var anslutet, dagen efter dök Felmedelande om " fel på dragkroken" upp. Efter det försvann båda felen och "Fel på elsystemet" dök upp istället.

Allt dök upp efter att ha kört 800km i ösregn, nu har felen rättat sig själva, utom "fel på dragkroken" som återkommer så gott som hela tiden när jag kör, blir ett j##la plingande.
Lite fukt hittade jag i släpvagnskontakten, blåste torrt där och tittade över tätningar, blåst torrt runt alla anslutningar runt själva dragkroksmotorn.

Nån som har nån ide vad det kan vara för fel som gör att den larmar och slutar och börjar larma igen om kroken?
Fukt i motorn? Den fungerar som den ska men larmar..
En positionsgivare till motorn som gått på julledigt?

Nån som har en ide?

Mvh Thomas
Har samma problem. Får upp ett larm som plingar 8 ggr lite då å då. Men draget funkar utan problem och fälla ut och sätta in. Nån som vet vad problemet kan vara?
Låsenheten krånglar. Börja med att försöka initiera om släpvagnsmodulen genom att hålla knappen intryck i ca 5 sekunder. Hjälper inte det kan du prova att rengöra de delar som sitter under bilen.
Sista utvägen är att byta ut låsenheten.

Det kan även vara värt att låta kontrollera batteriet. När det börjar bli dåligt så fås ibland lite slumpmässiga elfel i bilen.
Ska prova de. Vad ska man rengöra med? Ska lämna in i bilen i slutet av månaden för felsökning av dragkroken igen, sist hittade dom inget fel å så klart hade felkoden försvunnit, har fortfarande beg garanti på bilen så. Men vill ju så klart få bort felkoden som larmar då å då, inte så kul lyssna på de där ljudet
Verkar inte gå och redigera sina inlägg?

Följde ditt råd och rengjorde allt jag kom åt med WD-40 och motionerade kroken, laddade batteriet också. Allt de verkar schysst, inge smuts eller dåligt kvar men felet kvarstår

Tror jag har kommit på felorsaken, felkoden kommer enbart när de regnar ute å inte vid tvätt eller liknande. Kan de ha kommit fukt i nån styrenhet? Isf vart sitter styrenheten? Kroken funkar utan problem fast den larmar
an
23
ancan
320D Touring -10
Hejsan!
Blev det någon slutsats kring detta? Fick samma sak nu, när jag åkte Borlänge-Uppsala på blöta vägar. Kroken verkar låsa bra i både in- och utfällt läge, men knappen blinkar rött och det är ett jävla plingande. Ibland är den nöjd i flera minuter, medan den ibland larmar den flera gånger på rad. Lite ovetenskapligt så känns den som att när jag ändrade hastighet eller vid kurvor så fick den för sig att börja plinga igen, vilket känns som glapp/fukt någonstans.

an
23
ancan
320D Touring -10
Besvarar mig själv här. I plastboxen med motorn som låser draget i ut- eller infällt läge finns det också en microbrytare som signalerar när draget är på plats i ändlägena, men kommer det in fukt i lådan kan det börja jävlas.
Att komma åt att öppna boxen är inte det lättaste, för hela bakre kofångaren måste av. Sedan är insex-skruvarna på själva boxen tillverkade i modell-lera, så jag har dragit sönder huvudet på tre. Liite less på skiten nu.
an
23
ancan
320D Touring -10
...och för mig visade sig felet vara ett kabelbrott på en av el-kontakterna till kroken. Det finns två vattensäkrade kontakter: den stora förser motorn med ström, och den lilla med tre kablar är för styrningen. En av sladdarna till den lilla hade brott, och glappade. Jag tog helt enkelt bort kontakten, lödde samman kablarna med krympslang och sedan eltejp och buntband.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.