AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
453

Ska byta olja, vad tycker du?

bj
291
bjorasen
M535i -87
Har köpt Castrol GTX5 10 40 till M535:an och undrar om det är nån som har bra/dåliga erfarenheter av denna olja?

Christopher
///M535i
Mi
49
Mikael Edahl
530 i Touring -02
Hej, har precis hällt i "76 " 20/50 mineralolja i min M535i -86:a och det har gjort underverk. Vet tyvärr inget om Castrols oljor men är säkert en bra olja.

Kör så det ryker!!!
M535i-86
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Ja jag kör just nu på den dyraste oljan någonsin..
se Länk

Funkar bra men inte är den värd pengarna..

Bug
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Säkert en bra olja,Castrol är ju ett välmeriterat märke...Jag kör på Preems halvsyntet 10W/40 o den fungerar som det är tänkt..(betalar just nu 25kr/litern för detta)
Har inte sett något ökat slitage på vare sig kam eller ökad oljeförbrukning etc,etc.Använder då motorvärmare på vintern pga denna lite tjockare olja,en helsyntet är ju mera pumpbar när det är kallt.

Många menar att man ska köra på det dyraste/finaste men jag har iaf aldrig haft behov av det.Jag kör efter klassificeringen på burken..

Byter dock oljan ofta(ca 3-400mil lite beroende på körning) o varannat oljebyte filtret och har inga synliga/märkbara defekter på maskinen.Trots att jag ägt dylika vagnar sen åttiotalet och tycker mig ha lite erfarenhet...

Ok!!!lite ofta kanske men det känns bäst för mig att göra så iaf..och det har fungerat på dem sexcylindriga M30.

Kör man tävling och/eller har turbo i sin maskin så skulle jag inte tveka att köra på en finare olja ska jag kanske nämna.Kan även vara bra att köra med en helsyntet på vintern av kända orsaker..Finns väldigt många teorier om oljor när det gäller oljesorter osv..Men alla ska naturligtvis få köra på de dem vill..:)
Ville bara belysa lite om mitt val i detta fall.

Mvh Janne.
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Kan bara varmt rekomendera Quaker States produkter.
Kika på www.qsab.se, om du undrar över oljor.
Har haft bilar som småspikat i ventilerna, men kommit tillrätta med det. Senast jag hade det problemet använde jag QS 4x4.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.