AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.029

Angående odb2-systemet i e39 från 1999

Hej,

Har under en tid haft problem med misständingar på min e39, detta händer främst på vintern när bilen är kall eller när det är fuktigt och rått ute.

Har nu under vintern när problemet uppstått igen fått testköra en odb2 mjukvara för telefonen för att se vilken felkod som poppar upp samt vilken cylinder det gäller. Dock så fick jag lite funderingar angående varför Katalysator, EVAP, Sekundärluftsystem samt lambdasond står som not ready.

Är detta för odb pluggen som sitter i förarutrymmet ej kommer åt dessa koder eller är det en del av problemet med min bil?

Bild på hur det ser ut i appen nedan:
Länk

Tacksam för hjälp!

Hälsningar
Mathias

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har du motorn igång ?? annats kan nog inte systemen vara ready.
Dock så ska uttaget under huven användas för fulldiagnos så länge det sitter där. Det i cupen är enbart till för Avgasrelaterade DME koder för USA marknaden där det var andra lagkrav.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Hej!

Jo bilen är ju igång och dessa ready-rubriker dyker upp eftersom bilen egentligen ska ha stöd för att läsa ut dessa via odb-interfacet i kupén.

Får t.ex ut felkod P0305 via porten, vet av erfarenhet att t.ex bilverkstäder får ut mycket mer information angående felkoderna i uttaget under huven.

/Mathias

Hasso har rätt, som vanligt... Koppla upp dig mot diagnosuttaget under huven. Om du bara har den ovala OBD-kontakten så behövs en adapter. Sen behöver du ett diagnosprogram för fulldiagnos, inte att förväxla med rena "OBD-2" program som kör de miljörelaterade systemen enbart.
Därefter får du se alla felkoder som kan läsas ut osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.