AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.730

Hur laga för låg halvljusinställning xenon original E39?

Di
32
Dieselagge
528i touring -99
540i Touring -98 M paket
Hej, Var och gjorde första besiktningen på nya pärlan och fick en tvåa på bla annat höger halv ljus för lågt inställt.
Vart fundersam och undrar hur man åtgärdar något sånt för de är ju automatiskt?

Bilen är en 528i touring -99 pre facelift.
Sökt lite på nätet och inte hittat någon direkt vettigt svar hur man gör på en prelift utan några angel eyes o va de heter.

Vissa säger de är någon sensor i framvagnen på högersidan o andra att man ska skruva på juster skruvarna.

Hur ska man gå te väga? lämna in bilen på en vanlig ljus inställning på gammalt hederligt vis eller måste man koppla upp bilen med dator o justera ?

Väldigt tack sam för svar, Mvh Erik
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Ställ upp med justerskruven. Kolla sedan så att den vippar upp och ner när du sätter på lyset första gången efter start. Om den utför kalibreringen och stannar där du ställde in den så funkar det.

___

Min bil: Länk
Bl
479
Blomman
525D F11 M-Sport -11
118D E87 -09
Lånar tråden lite för att fråga typ samma fråga men för facelift.
Bilen är en 530iA Touring -01 facelift och jag tycker mina är lite lågt inställda.
Ska jag justera vid nån sensor eller kan jag också skruva mig till rätt höjd ?

Mvh Thomas

Sk
58
Skippern
525iA M Sport Touring E39 -04
Det är bara att skruva om justeringarna är hela.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Här är en guide för facelift lysen, notera att de enbart är ställbara vertikalt. Man skruvar på båda skruvarna lika mycket:

Länk

Min bil:

Länk
Bl
479
Blomman
525D F11 M-Sport -11
118D E87 -09
Kanon! då ska jag prova det. En fråga till, jag tycker att jag kan röra förarlampan lite väl mycket i sidled, om jag tex håller i strömkontakten man sätter bak på lampan så kan jag liksom ganska lätt trycka in och dra ut själva innanmätet och få ljuset långt till vänster eller få lyset att lysa ganska vindögt. Är det nån justering som är paj då ? går dock bara i sidled inte höjdled.

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Mekartips: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Di
32
Dieselagge
528i touring -99
540i Touring -98 M paket
Tack för alla svaren, Verkligen tacksam att man fick en klar bild hur man ska gå te väga.

Ska testa o skruva på juster skruven i helgen o se om de händer någe, annars blire la o byta juster skruvarna antar ja.

Tack igen alla fantastiska :)

Mvh Erik
Tipset ovan som visar två inställningar bakom strålkastarhuset, ej upptill, är för äldre modeller, ej facelift-01 och framåt.
Om ena lampan plötsligt avviker från inställningen så är i mina ögon justerskruven för höjdled det sista man skall testa, absolut inte det första... Den tröga inställningen flyttar inte på sig av sig själva, det är garanterat något annat som är orsaken, oftast justerpinnarna av plast inne i strålkastarhuset som då måste bytas först, sedan justerar man...
Justerskruvarna används bara som grundinställning, vid första monteringen av strålkastarna, efter ev. reparation osv.
Ställdonen ute på hjulupphängningen är inte heller misstänkta om ena strålkastaren fungerar, dvs om den reglerar höjden under färd osv.
Självtesten och kalibreringen som görs när man slår på lyset har inget med ställdonen ute på hjulen att göra, denna rörelse ner/upp görs även om man tar bort ställdonen, t.ex på bilar med manuell inställning av höjden (justerratt inne på panelen).

FP
Di
32
Dieselagge
528i touring -99
540i Touring -98 M paket
Så du rekommenderar att ja byter juster skruvarna först om ja förstår saken rätt ?
Mvh Erik
Rör sig båda strålkastarna ner/upp vid start? Är felet rejält, och känns insatsen lös om du tar tag i bakdelen på halvljuslampan?
Eller är det bara ett litet fel på inställningen som kanske funnits där en längre tid?
Detta är lite avgörande för hur du går vidare.
Det är inte själva justerskruven som brister och byts ut utan andra plastdetaljer inne i strålkastarhuset.
Om du söker på likande trådar och om byte av justerpinne osv så hittar du gott om inlägg.
Proceduren skiljer på strålkastare före och efter facelift, här hittar du beskrivningen från mektipset. Man kallar detaljerna för skruvar men som du ser så är det plastdetaljer inne i strålkastaren, till skillnad mot det man skruvar på vid justeringen: Länk

FP
Di
32
Dieselagge
528i touring -99
540i Touring -98 M paket
Jodå, dom rör sej upp o ner. man kan se när dom ställer in sej.
Kände på dom här om dagen, tyckte inte det glappa någe direkt.
Testade även o skruva ett varv på en av skruvarna o då rörde sej ljus bilden, men har inga grejer för o ställa in någe så rörde de inte mer änså.

Åh tackar för länken, såg lite pilligt ut må ja säga hehe men tänkte ja skulle testa o lämna in den på en ljus inställning om det går annars får ja nog ge mej på de där.

Mvh Erik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.