|
|
|
|---|---|
|
Hej E sugen på denna Länk Har pratat med tidigare ägare och det mesta verkar ok. förutom växellådan som redan 2007 hade börjat bete sig konstigt. När man släppte gasen så visste den inte riktigt vilken växel den skulle lägga i och medförde kraftiga motorbrommsar när den växlade ner för tidigt. Har även pratat med firman som renoverade lådan och det som var gjort var någonting som byttes till backen, kan det varit backcylider, sedan byttes packboxar, filter och olja. Så alltså inte en helrenovering. Det man e orolig för är om problemet med lådan inte e helt åtgärdat. Nå vad tycker ni? Freude ist BMW | |
|
Saxat från annons-texten: "Som rubriken lyder så är automatlådan nyrenoverad och förstärkt på firma för en dryg månad sedan så växellådan växlar som en dröm." Detta tolkar jag som att växellådan beter sig anmärkningsfritt i dagsläget. (Pga nuvarande ägare påkostat lådan en renovering??) |
|
|
Ok, då borde problemet med växlingen vara åtgärdat med själva oljebytet. Som du kanske ser i annonstexten Spacco så finns det en del faktafel. Där av mina frågor om växellådan. och för att jag vill vara så säker som jag kan bli på det mesta om bilen ifråga. Är inte superkunnig (men jag lär mig) så jag uppskattar alla input :) //m Freude ist BMW |
|
|
Spaccco: du har ingen åsikt om priset då ;) //m Freude ist BMW |
|
|
Yes, förstår fullt ut. Kött på benen är viktigt! Eftersom växellåds-delar kan vara snuskigt dyrt till en sådan här B10, hade jag viljat se kvittot på gjord renovering och förmodligen viljat kontakta firman som renoverat lådan. Endast oljebyte är långt ifrån att kallas renovering, och hjälper knappast mot beskrivna tidigare problem. Mycket är Alpinas eget gällande växellådan. Att det finns många faktafel i annonsen betyder ju inte automatiskt att bilen är dålig, men man får ju inte ett bra intryck, om man nu vet lite om dessa bilar. Sist jag såg just detta ex, satt det e46 pre-facelift ratt i den. Kan bli svårt och dyrt att hitta en Alpina switch-tronic e39-ratt, bara så du vet. Känns det inte helrätt med en sådan här slags bil, är det bara att fortsätta leta tycker jag. Jag tror iaf det finns säkrare kort till salu.. |
|
|
Pengar är ju ofta ett känsligt ämne :) Jag hade då inte betalat några 88.000kr om jag inte planerat att gifta mig med bilen. Ej original-skick och vinterkört tilltalar inte mig på en såpass här gammal konstruktion. Kolla tysk marknad gällande pris. Där finns också goda chanser att hitta en i entusiast-skick för liknande pengar? Vem vet? |
|
|
Tack Spacco, man lär sig hela tiden. Det där med ratten var ju någonting jag inte fått fram. Har pratat med 3 tidigare ägare. Ja jag får vänta på bilderna på inredningen så lär ju ratten synas. Har pratat med firman som gjorde jobbet, och ägaren har kvitto. Ja du har nog rätt om priset, känns lite i överkant. //m Freude ist BMW |
|
|
Har originalratten fått fötter? Länk då finns ju ratten i Sverige. Decoy: Du såg att en tidigare ägare dök upp i den andra tråden? |
|
|
Stephan735i: Tack jag såg, har även pratat med honom. //m Freude ist BMW |
|
|
Fått bilder och det ser ut som Alpinaratten sitter där den ska. Freude ist BMW |
|
|
Bilen låg vad jag minns ute tidigare för ett par månader sedan för ett relativt lågt pris, va sugen själv, men tvekade då jag misstänker att vissa delar är alpina special i lådan. Annat om en 540 låda gick utan problem bolt on och va likadan. Nu verkar den dock vara renoverad, och fungerar bilen bra så är väl inte priset helt galet, lite grann kanske. Själv skulle jag aldrig ge mer än 70 för bilen.. Då satt det tonade baklyktor på, original medföljde, någon slags äldre BMW ratt, men original medföljde. Sen stod bilen vad jag minns på M6 18/19" fälgar, men Alpina fanns att köpa till. |
|
|
Vet inte, men en sak att nämna alltid i B10 V8 funderingar är att topplockspackningarna inte håller riktigt lika bra som man kanske kan förvänta sig. En del "konverterar" till M5 E39 packningar i stål för att det ska hålla bättre. Nu vet jag inte hur pass "dåliga" alpina B10 V8 packningarna är, men det har dryftats en del om just dessa på olika forum.. Så med det sagt så skulle jag vilja pruta bort vad det kostar att konvertera till M5 E39 packningar...åtminstone. Mvh Janne. |
|
|
Janne T: Tack för info. :) Tror tidigare ägare har åtgärdat detta. //m Freude ist BMW |
|
|
Jag köpte bilen av denny och bytte bort den till delcio... Är det något ni undrar? |
|
|
Vad roligt! Ja jag kom aldrig till skott. Och var som sagt nervös för lådan. Får jag fråga vad slutpriset blev och vad du böt dig till. //m Freude ist BMW |
|
| Delcio var förförra ägaren... | |
|
Sorry, fattade fel.... :) Hur var det med växellådan? Enligt uppgift så var det lite strul redan för några år sedan. Freude ist BMW |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.