AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.531

M5 E60/61 Vad dödar koppling/Vxl låda

ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Är återigen lite sugen på en M5 e61. köpte sist en Cayenne bara för jag inte helt gillar växellådan på M5 då jag har en hel del stadstrafik...

Vad säger ni som äger/ägt dessa underbara bilar, kan man leva med denna lådan i mestadels stadstrafik?

Och min stora fråga, vad är det egenteligen som dödar kopplingen, är det hårdkörning (bus) eller är det bara så att den är underdimensionerad och inte klara vanlig blandad körning med allt vad det innebär?

Är det någon bil som överlevt mer än 12k mil utan kopplingsbyte? vad byter ni då till, original eller någon uppgraderad variant?

//PB
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
min gissning är launch controls

en del har inte bytt koppling alls, andra redan vid 5000 mil

min gissning handhavande är boven. sedan att om man kör mycket i stadstrafik skall den inte "släpa" på kopplingen (växl lagom rappt)

hade det inte varit just för kopplingen hade jag _verkligen_ letat m5. priserna är ju fantastiskt bra.
Kanske är en urbota korkad fråga och lite OT men...

Går det att utläsa via från bilen via OBD:n hur många Launch Controls som gjorts?
Det hade ju vart perfekt om man kunde utläsa antal Launch Controls som har gjorts (kanske man kan).
Jag hade min -07 i 7mån och gjorde inte en enda start med den, bilen var alldeles för välvårdad och fin för det tyckte jag.
Kr
170
Krigge
M5 2007
Kopplingen håller som hos andra bilar med 500+ hästar tycker jag. Däremot kan ju ett antal LC döda den men det är inte helt unikt för M5:an om man så säger.

Min byttes vid 8000 mil, en nackdel med att köpa av äldre herre är ju att dom oftast kör den i Auto läget vilket ger slirande starter på 2:an. Bättre att köra manuell eller ställa hastigheten i läge 2, då startar den på 1:an istället. Lägg till en stor del stadskörning så är 8000 ganska rimligt.
Men det strålande skicket väger ju lätt upp fördelen kontra luspank förortskille.....:)

ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Jag har nu en Cayenne Turbo (450hk) med en fantastisk automatlåda, har haft en uppsjö av motorstarka BMW's med automat... Aldrig några problem. Senast en manuell 550 (bara knappt 400hk) som jag körde ca 5000 mil med (sålde vid 14k mil) inga kopplings problem. Varför klarar inte M5's koppling detta... Jag är benägen att hålla med 'groggyfroggy', handhavande. Så 'Grillchips, fråga är mkt relevant - går det utläsa anntal LC's?

Har M3 e9x med DKG samma problem, eller är det bara en bättre konstruktion?

//PB

Bu
354
Budda80
BMW 525 -93
Opel Calibra -91
Ja det ska gå att läsa av hur många launch control som gjorts på en e60/61 M5
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
På BMW fick jag rådet att inte köra på de mjukaste växlingslägena. Motiveringen var att dessa sliter mycket hårdare på kopplingen än de tuffare ingreppen i de hårdare lägena.
Har även läst om detta på Tyska forum och det förefaller stämma.
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Så, det bästa är att hitta en välskött M5 med ny koppling(!) och sedan köra den ngt hårdare. aKanske inte en optimal bil för mkt kökörning då... synd.

Frågar igen, hur står sig M3 e9x i jämförelse (koppling/vxl låda)? Är iofs sugen på en kombi, C63... eller kanse man får lida vidare i Porschen...

//PB
Gissar att den slirar en del på de mjuka lägena.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Det som dödar kopplingen enligt mig är stor motor med högt effektuttag, manuell koppling och breda däck/fälgar med bra grepp. Att många får byta svänghjul tyder på att det är höga slir moment som överförs. Jag tror inte det är de mjuka starterna med slirande på 2ans växel som dödar kopplingen utan snabba starter med perfekt slir på kopplingen som styrs av datorn, detta bör ge hårt slitage på lamell och svänghjul. Upprepning av starter med varm lamell och svänghjul förkortar givetvis kopplingen.

Ny orginal LUk-koppling inkl svänghjul kan hittas på Ebay för strax över 10.000kr. Sedan byter man själv eller lämnar iväg till mindre verkstad som har diagnosutrustning för att nollställa kopplingen. Bör gå på ca 16-17000Kr för ny koppling inkl svänghjul.

Mvh. Richard
More: Utan att ha någon statistik att luta sig emot så törs jag iaf säga att DKG-lådan i M3 E9X är skottsäkrare och stabilare än en SMG III-låda.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.