|
|
|
|---|---|
|
Har en BMW 320d 2012 F30 modell (Nyinbytt). Skulle vilja ha en underhållsladdare kopplad till min motorvärmare. Men hur gör man? Har tittat på Ctek XS 3600 och Ctek MXS 5.0. Kan man koppla dessa till motorvärmaruttaget och till batteripolerna fram i motorrummet?. Tar ström från en stolpe med 1500w uttag och max gångtid 3tim itaget. Bor i Norrland, och kör korta sträckor och eftersom bilen är utrustad med belysningspaket (Premium Selection) så antar jag att den drar mycket ström från batteriet | |
|
Har ud kupevärmare också? Då låter 1500W lite. Jag har DEFA kontaktvärmare och kupevärmare och det är på håret med 10A säkring hemma dvs 2300W. DEFA har kombinerade laddare&motorvärmare och kupevärmare som kan fjärrstyra med app i mobilen. Premium selection har väl inte med belsyningspaket att göra - det är väl bara handlaren som valt att sälja den som en fin beg bil. Belysningspaketet - lyser det så mycket? - är det inte bara några dioder vid handtagen? Men kör du korta sträckor och det är kallt ute så är det bra att ladda batteriet. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Satsa på Defas lösning då det nog är enklast och inte tror jag det blir särskilt mkt dyrare heller. Klockren den med appen som 325 cabrio nämner. Fast det kostar nog. Ring BMW och lyssna med de så kan de säkert berätta hur du ska göra med installationen. Defa brukar även ge rätt bra montanvisningar. |
|
|
Det blev en Defa multicharger 1203. Det var det BMW rekommenderade. För övrigt rekommenderar dom starkt att man bör installera en underhållsladdare då dieslar tar extremt mycket batteri vid starter vintertid. Det var vad dom sa, och Defa verkar vara tämligen enkel att isntallera då man kan använda supply kontakterna fram i motorummet. Dom man använder vid hjälpstart. Med Vänlig Hälsning Björn |
|
| Klockrent! Ska själv kitta kommande bums med samma + styrning via appen. Synd dieselvärmare ska vara så dyrt till alla bumsar... | |
|
Hade Defa 1203 på min förra 320, funkade kanon. Har tänkt köra samma lösning på X3an, pratade med Defa i dag och de rekommenderade 1204 om man inte ska ha startkloca eller annan styrning i bilen, ska kolla med BMW och höra vad de rekommenderar. Helt klart behövs extra laddning om man kör korta mycket korta resor, brukar ladda med en Ctec 3600 ca 1 gång i veckan och det tar 3-6 timmar innan laddaren går över till underhållsladdning. |
|
|
korta mycket korta resor...... menar mycket kortkörning |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.