|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min BMW E46 320i -00 går dåligt i motorn. Den är allmänt orkeslös, drar mer bensin och motorn nästan stannar upp vid ca 4000rpm vid full gas. Fast den fortsätter varva i otroligt seg takt fram till ca 5000 då släpper det. Detta märks mer desto högre växlar man ligger på. På 1:an så går han fint genom hela registret. 2:an lite sämre och på 3:an blir det väldigt märkbart. Tomgången är bra och jämn, dock så startar den aldrig på första försöket när motorn är kall(även när det är varmt ute). Man får oftast försöka 1-2 gånger innan den går igång. Det händer även att motorn dör under körning oftast vid längre sträckor, det börjar med att den inte tar någon gas och sedan saktar den ner och till slut dör. Om man låter bilen vila 1-2 min och startar igen så funkar den, men problemet med motorns orkeslöshet återstår. Sen händer det ibland under körning att elsystemet (lysen, stereo m.m) lägger av en mikrosekund och bilen rycker lite lätt för att sedan komma tillbaks. Detta händer helt slumpmässigt. Följande delar är bytta: Båda kamaxelgivarna Tändstift - Bränslefilter Luftmassemätare När jag bytte stiften och givarna så vart bilen lite mer lättstartad och något piggare. Har kört med injector cleaner etc och kollat efter luftläckage med startgas, även kollat insugsbälgen efter eventuella sprickor/hål. Läste av felkoderna och fick följande: E3 - Bränslejustering bank 1, gränsvärde överskriden ** E4 - Bränslejustering bank 2, gränsvärde överskriden ** ** = Kom tillbaka efter släckning av felkoder. CA - Gränsvärde bränsleinställning bank 1 EE - Misständning cyl1 EF - Misständning cyl2 CB - Gränsvärde bränsleinställning bank 2 12 - avgaskamaxellägesgivare , signalfel 26 - kopplingskontakt F0 - Misständning cyl 3 All hjälp upskattas stort! | |
| Har du kollat värdena på lambasounderna ? | |
|
Ingen aning, men mitt tips är att jag hade kollat. Batteri, så det ger som det ska och är friskt. Insugs detaljerna, så det är tätt hela vägen. Kollat bränsle pump, så den får soppa hela tiden. Kollat lambdorna som beckis nämnde. Själv hade jag även problem att få fram felkod på magnetventil på inloppssidan som givit upp. Felsökte nog 5 gånger innan den visade sig. Hur långt har bilen gått? Är det som jag gissar på c:a 19-25000 mil. Hade jag bytt alla 6 tändspolarna och inte enbart 1,2 och 3 som misständer för tillfället. Själv hade jag misständning på 2:an för något år sedan, men valde att byta alla sex, för jag anser att alla är lika slitna och hålla på med en i taget var inget för mig alla fall. Schmiedmann har för vettig peng eller Ebay. Hoppas du finner problemet. Lycka till. |
|
|
Missade att du kollat insugs bitarna. Fick du felkod på kamaxelgivaren igen efter att du bytt till ny som du skrivit också. Är det de nedre sju felkoder du fick tillbaka efter första släckning? |
|
|
@beckis - har inte kollat lambda, bra tips. @Clintan66 - Bilen har gått 19,500mil, de två första felkoderna (markerade med **) kom tillbaka efter släckning av koderna. Har inte haft tillgång till att kolla felkoderna efter jag bytte kamaxelgivarna. Batteriet har jag kollat och det funkar och ger bra. Tändspolarna var ett bra tips, kan vara därför jag får misständningar. Fick tips av en kompis att vevaxelgivarna kan vara trasig, fast borde inte den ge felkoder? Hursomhlest ska kolla upp allt de där, tack! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.