AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
743

Hjälp med tre olika missljud? -e36

Bi
5
Bisi
328iA Coupe -95
Hej! Nu är det så att jag har en relativt nyköpt 328iA coupe -95.

Måste bara börja med att säga att det är en helt fantastisk bil, men jag har tre missljud som jag inte riktigt har lyckats placera med min begränsade kunskap!

Först, det mest irriterande, ett hemskt knackande bakom kliman! Väldigt svårt att beskriva ljudet, det uppstår oftast efter någon mils körning, dvs då jag fått upp tempen ordentligt på den. Om jag skulle försöka beskriva det så låter det som att någon ligger bakom kliman och hackar tänder. Det går upp och ner i styrka lite oberoende av vad jag gör med bilen, men det minskar/försvinner när jag vrider ner fläkthastigheten.
Kan det vara något så enkelt som att det ligger något skräp i kupéfläkten och är i vägen?

Värt att nämnas är att det inte är så värst bra drag i fläkten, den duger ju, men det är först efter ca 5 mil landsväg/motorväg som den kommer igång ordentligt, i princip då jag kommer hem/till jobbet. Baserat på vad som gjorts servicemässigt och olika kvitton så är det mesta bytt, förutom fläktmotståndet, som jag tänkte testa byta själv vid ett senare skede.

Sen ljud nummer två, jag är ganska säker på att det är kamkedjesträckarna som orsakar ljudet, men vill höra någon annans åsikt om det! När bilen är varm, eller inte kall iallafall, så hörs ett svagt svagt rassel bakom kliman/radion/fläkten, det låter enbart vid lagom gaspådrag, dvs inte när jag gasar upp, utan bara när jag "håller farten". Det låter inte heller när jag släpper gasen helt, och jag tror inte det hörs stillastående, har inte lyckats höra det själv då iallafall. Tankar kring det?

Och sist, men inte minst, ljud nummer tre! Det här är jag helt lost på, nu för någon dag sedan när jag for hemifrån så hörde jag ett konstigt vinande ljud under fartökningen, det låter ungefär som att det kommer rakt framför förarplatsen, alltså till vänster i motorrummet. Ytterst svårt att placera vad det kan vara, jag har märkt att det hörs tydligast när jag ligger mellan 2000-2200rpm, men jag skulle gissa att det hörs svagt hela tiden, jag kan ibland ana det bakom allt annat ljud. Vad skulle detta kunna vara? Har som sagt ingen aning vad detta kan vara, så all hjälp tackar jag för!

Ber om ursäkt för att det blev så långt, men jag tänkte att det var bättre än att skapa tre olika trådar!
Alla svar uppskattas! Oavsett om det är hjälp, eller om ni bara ska klaga på mina dåliga formuleringar! ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.