|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Skit i att klippa till underlagen i huvudtaget och tryck ner dom mellan huven och fronten med det lilla handtag som finns på dom flesta underlag. Tar det 5 sekunder att sätta dit eller plocka bort. Dom rör sig inte ur fläcken då dom kläms åt av huven. Kalase: Köp 2 sittunderlag i stället som tål mer väta än vad en flyttkartong gör. Annars kommer du ha uppluckrad kartong i hela fronten om ett tag. |
|
|
Tänk att ovan beskrivna problem finns kvar efter tio år! Eller beror det på att min 2011 X3 30d är just från ovan beskrivna tid? Nåja, jag märkte vid lite tester av Bimmerlink appen att motorn först höll sig omkring 60°C (kylvätskan i detta fall, och oljan någon grad lägre) då jag lät den gå på tomgång, medan jag "grejade" med appen. Hade först kört ca 5 km. Temperaturen nära noll. Några dagar senare på väg till affären ca 20 km bort blev ju motorn aldrig riktigt varm, dvs 90-91 grader! Körde i 80-85 kmh, dvs varven är 1200 om 8/8 går i, annars 1300-1400 rpm. Sådan "ansträngning" värmer knapp motorn på två mil! På hemvägen körde jag manuellt i 6/8 och 2.000 rpm, dvs i ganska exakt 80 på mätaren, Då fick jag så småningom upp temperaturen på både kylvätska och olja till 90-92 grader. Då inser man att här föreligger ett visst problem som behöver lösas! På 2008 X3 20d finns en jalusi framför kylaren, men å andra sidan så har jag inte testat hur den beter sig i verkligheten. Idag har jag försökt googla för att se om det finns skräddarsydda skydd för grillen, men jag har inte hittat något. Jag skulle helst vilja sätta på skydd på utsidan för att enkelt kunna ta bort dem. Jag har för mig att det är rätt stängt från alla sidor precis framför kylaren. Jag tror alltså att det är luften som strömmar genom kylaren som håller motorblocket svalt. Denna ström tänkte jag stänga av till största delen. En möjlighet vore att forma en tunn plastskiva med värmepistol till att täcka båda njurarna och sedan fästa skyddet i grillen med någon typ av band och krokar. Min bil har alltså ingen dieselvärmare, däremot el-motorvärmare. Enligt mitt test ovan förstår man hur viktigt det är att använda den. PS. Det finns faktiskt en hel del intressant information på detta forum. Frågorna är i stort sett lika informativa som svaren. Frågorna är åtminstone en ögonöppnare, även om jag skulle gilla att folk lite mera exakt beskriver det fordon som som trådskaparen har "problem" med. Det är ju så att ett inlägg "fastnar" när man söker med Google också. |
|
|
5 km är ju en kort sträcka och inte konstigt att motorn inte nått full arbetstemperatur. Vad har den för temp efter 3 mil? Du är medveten om att en motors temperatur inte är lika stabil som tempmätaren på instrumentpanelen visar? Dvs, i verkligheten pendlar den mellan 75-100 grader men visaren är konstruerad för att ligga stabilt på 90 grader för inte oroa oroliga förare. Så siffrorna i bimmerlink kommer inte ligga klippstabilt på 90 grader, för det är inte det normala. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.