|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
OK, jag är övertygad och köper buntband och liggunderlag och tar fram saxen. Och till båda bilarna om det blir bra på den första. Termos-effekten när man stängt av har jag inte tänkt på tidigare - det är ju också bra. Gult klegg har jag också på mina bilar - kör enhel del korta sträckor så det blir inte riktigt uppvärmt på varje tur - men jag torkar bort det lite då och då för att inte det ska gegga igen någonstans. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Jag kommer garanterat att täcka njurarna fr.o.m nu! I helgen frös det och oljan kom ut genom ventilkåpspackningen. Tidigare ägare har uppdaterat till isolerad version men INTE det mest utsatta röret ner till cyklonen... Trodde att "det händer inte mig" men ack så jag bedrog mig! Ventilkåpspackningen och röret är nu utbytt och jag tyckte att det va ett jäkla bök och trångt som tusan att byta röret och kan det undvikas med enkla medel så blir mitt tips till M54-ägare: Täck njurarna! |
|
| Som tidigare nämt.. E60 med m54 har automatiska spjäll bakom njurarna.. Så de ska man vara glad över antar ja, jobbigt å klä in bilen i nån typ av vinterjacka ;) | |
| Som tidigare E46-ägare och som råkat ut för vevhusventilationsfrysning kan jag bara säga. Täck för njurarna för böfvelen! Jag visste inte om denna brist, och det kostade mig 8000 och påskyndande byte till E87 :) | |
|
På E46:an sitter en balk framför kylaren. Använd ett sittunderlag för att täcka för kylaren genom att rulla ihop sittunderlaget och föra in det i öppningen och där efter rulla ut det igen. Fäst underlaget framför balken på de 2 bultar som sticker ut på varje sida på balken som sitter framför kylaren. Sittunderlaget täcke då för kylaren samt den nedre delen av luftintaget under kofångaren. Då slipper man kyl-effekten även under och vid sidan av motorn där VV-slangen går. Funkade helt utmärkt på den E46:a jag ägde tidigare och man slapp strulet med att klippa in nåt vid njurarna. Testade olika varianter men denna var den klart bästa och skyddade förmodligen bäst. |
|
|
Som Johan B och decoy-81 m.fl har skrivit: täck för. Detta bidrar inte bara till att hålla kalluften ute utan låter motorn komma upp i arbetstemp snabbare, och därmed får lättare att bli av med kondensen, som är den faktiska boven. Ett tips till: ge fan i kupefläkten tills motorn blivit varm. |
|
|
För ett par år sedan när jag körde i motorvägsfart med täckta njurar räckte inte kylningen till riktigt. Det var snöslask vid det tillfället och modden hade täppt till undre luftintaget vilket resulterade i dålig kylning. Jag upptäckte det i tid då jag kunde höra elfläkten som gick upp på max (rejält flås, hördes i 120 km/h). Mitt råd är att ha lite koll på temperatur och fläktar när luftintagen täcks, det kan bli för varmt. mvh/ Anders |
|
| Är typ vårväder ute. Varför täcka över? | |
|
Jag menade förstås om det var minusgrader, glömde nämna det. Jag brukar täcka njurarna om det blir minus och ska vara ett tag. Sen får det sitta tills det blir ihållande plusgrader. |
|
|
@pablo: Har inte moderna bilar el-värmeslingor som värmer luften om inte motors kylvärme är tillräcklig - i alla fall har jag för mig att moderna dieslar har det för det är för ont om spillvärme nuförtiden, eller har jag drömt nu? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
More: Du vet att Sverige är 160 mil långt va? Jag monterade mitt vinterskydd i slutet av september trots att jag bor på västkusten. /Masten |
|
|
Gardinen som automatiskt regleras framför kylaren på nyare BMW har faktiskt inget att göra med att förändra kylegenskaperna åt något håll. Utan har med Aerodynamiken att göra. Få ner bränsleförbrukningen. Mindre luftmotstånd helt enkelt. Saab har gjort rätt mycket tester på detta och hade lite siffror på hur mycket mindre luftmoststånd man fick genom att stänga till kylaren med hjälp av gardinen. Dock finner jag inte länken just nu. |
|
|
Låter skumt.. Inte fasen får ja låg bränsleförbrukning bara för att spjället öppnar (genom att luften strömmar).. Pinsamt att jämföra BMW å Saab ;) du får nog bevisa motsatsen om ja skall tro på detta.. Min funkar så att när de e kallt ute/motorn är kall= spjäll stängt. Termostaten öppnar/full motor temp=spjäll öppnas(fortfarande genom luftströmmar under körning) Bil på tomgång/full motor temp, med kylfläkt igång=Spjäll stängt/förreglat(möjligtvis för att spara fingertoppar) |
|
|
Det är nog snarare tvärtom - luftmotståndet minskar när spällen STÄNGS - då blir bilen mer aerodynamisk! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
F-tar: Snarare pinsamt att _inte_ inse att det går alldeles utmärkt att jämföra BMW och Saab - fysikens lagar påverkas knappast av vilket märke det är på bilen. /Masten |
|
|
Saab suger och finns därmed inte för tillverkning längre, tur e väl de.. Fattar inte vad det märket gör på ett BMW forum. Det jag menar! Iallafall.. Åter till ämnet, jag tycker att alla e60 ägare med m54 skall känna sig lyckligt lottade som har denna funktion och slipper lappa på massa dynga i fronten. |
|
| 325cabrio: detta är inget jag känner till, men dieselmotorer alstrar ju inte lika mycket värme som en bensinmotor. Därför är en del nyare dieslar utrustade med dieselvärmare för att få värme i kupén snabbare. | |
| Hittade till min FASA gult klägg på insidan av oljepåfyllningslocket igår. Det första jag gjorde i morse var att slakta en flyttkartong och klippa till för att pass över njurarna på insidan motorhuven. Var lite svårt att få igenmotorhuven sen, någon som har ett smartare sätt att täcka? | |
|
Kalase, jag har täckt mina bilar på "bilsidan" med urklippt liggunderlag. Behövs ingen världsprecision för att få till det. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Hej täckte för min kylare på 535d i förebyggande Ska se om det gör någon skillnad Mvh Mikael |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.