|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Det har ju diskuterats i felra trådar att man kan täcka för grillen för att snabbare få upp rätt motortemp vintertid genom att slippa fartvinden mot kylaren. Men jag tänkte lite till - finns det inte någon ventil till kylaren som är stängd tills kylvattnet är varmt nog - då skulle man ju inte ha något nytta av att täcka för grillen eftersom vattnet inte cirkulerar i kylaren förrän det är varmt nog att behöva kylas? I så fall är ju grill-isolering onödig. Eller är det för att inte kall luft ska blåsa förbi kylaren och kyla motorblocket utifrån som man isolerar igen grillen och snabbare få varm olja? eller tänker jag fel? Som ni märker så mekar jag inte så mycket själv under huven men hjälp mig att tänka rätt. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 | |
|
Termostaten är ständ och öppnar vid en viss temperatur. Men jag kan tycka att det tar för lång tid innan motorn blir varm så ibland vill jag täcka för grillen men det är för jobbigt att ta bort det när den uppnåt temp, när motor väl har nåt temp så vill man ha full kylning. |
|
| Men när det är riktigt kallt ute får ju bilen kylning så det räcker ändå även om det sitter skydd så det behöver man väl inte oroa sig för ? | |
|
Nyare BMW har spjäll framför kylaren som är omväxlande öppet eller stängt. Väldigt gamla bilar hade kylargardin som reglerades av föraren medelst tunn kedja. Under min tid i Norrland på sjuttiotalet såg jag många bilar (främst Saab och Volvo) med täckta luftintag i fronten. Dessa satt på tills våren nalkades. Alltså tror jag du kan täcka fronten och behålla det på så länge det är väldigt kallt. Men kolla vattentemeraturen mer noggrant. Motorerna är ganska trångbodda nuförtiden. |
|
|
Den stora finessen med att täcka njurarna är att man inte får den iskalla kylvinden rakt på vanos-kåpan och framförallt vevhusventilationen i ventilkåpan plus röret som går ner till oljeavskiljaren - därmed minskar risken avsevärt för att vevhusventilationen fryser. Kylaren är dimensionerad för att klara av att hålla nere temperaturen vid hård körning i "ökenklimat", så vid vintertemperatur spelar det mindre roll om du täcker för njurarna - du får in tillräckligt med kylluft längre ner i fronten. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B har givetvis helt rätt, att man täcker beror mest på att man vill undvika vevhusventilationsfrysning som är vanligt på m54 motorn. 325 cabrio, din bil skulle jag inte våga köra utan att täcka njurarna på vintern. Kan bli dyrt. Jag har provat lite på min 530 att köra med täckta njurar ända upp till 15 grader plus och det är inga som helst problem. Tempen gick upp någon grad bara även vid kökörning. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
| Jag tycker det är lite övernojjigt. Har m54 i min och spjället framför kylaren sköter de aut.. Inga problem i -30 och motorväg i fjol vintras heller.. Då hade ja inte ens bytt till isolerad VV som jag gjorde i våras. | |
| Vart sitter det där spjället framför kylaren? | |
| Bakom njurarna pre-lci | |
|
Nåt spjäll finns inte på E46 iaf. /Jonas, som monterade liggunderlag bakom njurarna igår. |
|
|
Spjäll kom väl först på e60. Jag fick en frysning på min e39 530 för några år sen och det var inte kul med olja sprutande ur ventilkåpan. Kan bli värre också om inte ventilkåpspackningen sticker i det läget. När jag sen skulle byta ventilkåpspackningen så hade ventilkåpan slagit sig så jag fick göra om allt med ny kåpa. Stog utomhus i minusgrader och gjorde jobbet så lite urklippta liggunderlag kan spara mycket arbete och pengar på e39 och e46. Jag har nöjt mig med att bara täcka njurarn och isolera oljeröret. Jag har inte bytt till uppgraderade delar i vevhusventilationen. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Ska försöka sammanfatta : Det är alltså inte kylvattnet man snabbara vill få upp tempen på - för det löser sig själv med ventil som öppnar. Man vill inte kyla toppen och oljelednignarna som riskerar frysa. Nu är min E46a svensksåld och har kalltväderpaket från fabrik och dessutom eftermonterad kontaktvärmare från Defa som värmer lite då bilen startas hemmavid (eller där jag har tillgång till eluttag). Att kylningen är tillräcklig även med täckta njurar har ju många vittnat om men hur mycket det verkligen gör för att inte kyla toppen och dess olja - eftersom BMW återintroducerat de elstyrda spjällen som fanns för fjäderbelastade manuellt manövrerade med kedja på Volvosar tyder ju på att det finns en poäng att ha dem. Men det är ju inte heller så att vägarna kantas as havererade E46or/BMW med M54motorer på vintrarna i Norrland även om risken visst finns. Däremot tänkte jag mera på min E36cab som rullar på vintern med hardtop, bor i kallgarage men inte har motorvärmare. Får se om jag klipper till lite liggunderlag och buntar fast med buntband på insidan. Är dock lite rädd - inte för motorkylningen men för att liggunderlaget ska smälta/brinna. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Vad ingår i "Cold climate" paketet på e46? På e39 har det absolut inget med vevhusventilationen att göra iallafall. Min svensksålda med "cold climate" frös så det stod härliga till. På e39 tror jag att "Cold climate" var annan servoolja samt uppvärmda spolarmunstycken och stolsvärme som standard. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Jag trodde det inkluderade det isolerade oljeröret som är boven vid frysning men jag kan ha fel. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Googlat lite och kommit fram till att e46 inte har någon isolerad vevhusventilation trots kallt land utförande. Jag brukar se 3-4 bilar varje vinter här i Stockholm med misstänkt vevhusventilationsfrysning. Minns speciellt en e39 i Årsta rondellen med olja forsandes ur frontspoilern en riktigt kall vinterdag. Får en liten känsla av att e39 är lite känsligare än e46. Kanske beror på att det är tightare i motorrummet på e46. Hursomhelst så behöver du inte vara orolig för att liggunderlagen ska smälta, finns inte en chans. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
| Min e60 har cold climate.. Inte fan satt de nån isolerad ventil där för det heller :p fast nu e den cold climate på riktigt. | |
|
Det där med cold climate verkar aningen överskattat. Min 540 som inte har cold climate har både stolsvärme och värmda spolarmunstycken och spolarstrålkastare (tror alla europa bilar har det sistnämnda). Dessutom är det väldigt mycket bättre värme i den än i 530:in. Beror väl på att den jobbar med nästan 10 grader varmare kylvätska iofs. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Jag kör alltid med diagnosprogrammet igång och iakttar DPF-temperaturer och kyltemp mm, bara för att jag är en fanatisk "kalenderbitare" och tycker att det är intressant. Idag var det runt -22, och jag kan säga JA, att täcka över grillen är ingen dum ide! LCi-modeller har det där elektriska jalousiet så där kan man inte täcka över något, men att täcka över det nedre luftintaget är ingen dum ide. Min bil har nybytta termostater, och trots detta så sjunker tempen UNDER 75 grader vid försiktig körning! Just 75 grader är en viktig brytpunkt för dieslar eftersom det är den temperatur som krävs för att den aktiva regenereringen av partikelfiltret ska kunna aktiveras. När tempen sjunkit till runt 68 grader så sätter dieselvärmaren igång och understödjer ända tills 75-77 grader är uppnådda igen, sedan stänger den av. Det blir då lite av en "jojo-effekt" som inte kan vara bra i länden för värmaren. Håller man normal landsvägshastighet så orkar den hålla runt 85-88 grader, då är det inga problem. Är man lite mer gasglad i stan så ska det inte heller vara något problem, men "eco-kör" man, så kan det i till slut bli problem med filtret om man inte ser upp... |
|
|
Till flertalet Citroëner (bland annat min C5) medföljer det vinterskydd till kylaren på bilar som säljs i Sverige. Inte nog med att motorn blir varm snabbare, man skyddar även rören till AC:n från en del saltsprut och dessutom riskerar inte kylfläktarna att täppas till av snö. /Masten |
|
|
Utöver vad som redan nämnts har jag märkt en annan positiv (bi-)effekt av att täcka över njurarna: Motorn behåller värmen mycket längre tid efter man stannat den. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag täcker njurarna varje vinter sedan jag för två år sedan hittat gult klegg i oljelocket och röret till returen. Sedan dess har det försvunnit och inte kommit tillbaka. Upplever även att motorn blir varmare fortare och håller sig varm längre efter stopp. //m Freude ist BMW |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.