|
|
|
|---|---|
|
Värmen i kupen försvinner på tomgång, varvar man lite kommer kupevärmen direkt. Motortempmätaren visar normal drifttemp alltså nålen rakt upp. Om man misstänker att det är något galet på detta paket hur resonerar man, köpa nytt? (verkar inte finnas eftermarknads) köpa begagnat? går det att riva och få liv i det ga cirkulationspumpen eller är det döfött. Någon som har praktisk erfarenhet av lösa detta. Eller är jag galet ute, är det något annat som felar? /Patrik | |
|
Jag tycker det snarare låter som en dålig vattenpump, tyvärr. Min bil: Länk |
|
|
Jag hade en trasig cirkulationspump på min 540 men det påverkade inte alls värmen med motorn igång. Vet inte ens om den går när bilen är startad. Jag bytte min för att få tillgång till restvärmefunktionen på bilen. Finns den funktionen på en 98? I så fall kan du lätt prova pumpen. Du kan även rycka kablarna till ventilerna då står de helt öppna och då ska det komma värme. Min bil: Länk |
|
|
Hade de vart en vanlig bil hade jag direkt misstänkt vattenpumpen men nu vet jag att min ga 523a har en liten cirkulationspump för kupen. Bilen har restvärmefunktion, Aha! är det så det fungerar, den lilla pumpen går endast när bilen är avslagen och knappen för restvärme är intryckt. Dvs är bilen i gång påverkas inte kupevärmen alls av cirkpumpen. Tack för input så länge- är det vattenpumpen så är det inget"tyvär" jag bangar inte att byta den bara man har lite koll på vad som felar. /Patrik |
|
| Felet är luft i systemet. Lufta ur de så fixar sig problemet ;) | |
|
Tomtebloss är på helt rätt spår. Hade massa problem med detta på min 523i innan jag upptäckte att det bara behövde lufta systemet. Inget bilmärke jag känner till ha så griniga motorer när det kommer till luft i systemet. Dock gäller det att du hittar vart luften kommer in. I mitt fall var det på temostathuset när bilen var kall. |
|
| Kan tillägga att passa på att lufta så snart som möjligt för anledningen till att det inte blir någon värme i kupen vid tomgången är för att vattenpumpen tuggar luft och du anar inte hur snabbt motorn kan börja överhetta då. För att inte nämna hot spots som kan bildas och allvarligt skada motorn | |
|
Tack för inputen, att lufta systemet låter som en bra utgångspunkt. Det ska jag göra omg, glykol finns ju hemmavid. mvh/Patrik |
|
|
Problemet löst, den goe värmen tillbaks även på tomgång, allt fungerar som de ska efter en ordentlig avluftning. Det är inte helt enkelt de här med avluftningen en anledning är ju uppenbar och det är det lågt placerat expansionskärlet. Tricket är att expkärlet måste fyllas knökfullt långt över markeringen,upp till korken å sen låta de svämma över när bilen blir varm- då funka det, men räkna med tålamod och kanske upp mot en timmes tomgångskörning. mvh/Patrik |
|
|
Vad skönt! Då var jag fel ute i detta fall. "Börja alltid med en luftning" det får man ta med sig på vägen! ;-) Min bil: Länk |
|
| Luften har ju dock kommit in på något sätt så du har även ett läckage du behöver åtgärda innan det skiter sig igen. | |
|
Jo det kan nog vara riktigt, vilket föranleder nästa frågeställning, vilka är vanliga tilluftskällor till värmesystemet. termostathus och kylare kan jag tänka mig (generellt sett plastdetaljer). mvh/Patrik |
|
|
Tillsatspumpen under värmeventilerna går även när du har motorn igång, inte bara när du kör restvärmen. Luftningen hos BMW är inte annorlunda än hos de flesta andra motorer och biltillverkare, varför skulle den vara det? Har BMW inte ett kylsystem som inte arbetar och fungerar som hos andra tro? Fast skrönor saknas inte, och många "knep" finns. Expansionskärlet för lågt placerat? Knappast och det bör inte överfyllas, har man inget expansionsutrymme för vätskan så riskeras sprängning. Det sitter en eller två luftskruvar av plast på strategiska platser. Öppna dessa ett par varv, de är tätade med gummipackning och skall bara dras fast med fingerkraft efteråt. Fyll på, gasa till några gånger, när det slutar strömma ut luftbubblor, endast vätska, stäng skruvarna, efterfyll till markeringen, stäng locket och kör en sväng. Öppna locket försiktigt för att avlasta övertrycket, öppna skruvarna ett par varv igen och kolla att endast vätska sipprar ut. Efterkolla nivån, klart! Samma beskrivning finns i båda de vedertagna tyska manualerna och i Bentleys bibel, den stämmer garanterat och den funkar. Varför krångla till det? FP |
|
|
Glömde: Återkommer problemet och det verkligen byggs upp luft inne i kylsystemet så bör man kolla ett par saker: Försvinner kylvätska? Isf kolla runt termostathus och under expansionskärlet. Ofta syns inget läckage, då kan axeltätningen vis pumpen vara dålig, den tätar då oftast hyggligt under drift och övertryck men släpper sedan in luft när motorn svalnar ner och blir helt kall, den funkar lite som en backventil. Inne i påfyllningslocket sitter också en vacuumventil som skall ombesörja att just undertryck inte kan bildas och göra att luft kan sugas in i systemet. Byt lock om denna misstänks vara kass. Brukar synas på att slangarna sugs ihop och blir mer eller mindre platta vid kall motor. Kolla även så att normalt övertryck byggs upp vid varm motor, annars risk för hotspots och kokning. Dock syns ju detta isf på mätaren. FP |
|
|
Tack Folke för ditt utförliga svar, nu har jag lite att gå på om det blir framtida problem. Jag vill inte bidra till en konstig eller felaktig bild av luftningen. Du verkar insatt i proceduren. Det är säkert ett korrekt förfarande. Det jag först hade problem med var att jag inte tillförde tillräckligt med vätska (läs för feg) då funkar det inte. Det är ju det det handlar om luft ut - vätska in. Ett effektivt sätt att undvika det är att fylla upp exp kärlet så vätska rinner in i motorn via övre kylarslangen. Detta kräver att man fyller över markeringen. Varför göra så? jo då slipper man en propeller som vevar runt glykolspill vilket blir fallet om man fyller via lilla hålet(avluftningen) och inte är så pricksäker. Men man ska naturligtvis inte överfylla systemet och sen stänga alla korkar. som sagt - folkes beskrivning låter alldeles utmärkt. mvh /Patrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.