|
|
|
|---|---|
| Hur är kvaliten på nya alfa spider och brera? hur är de att köra? tycker att detär väldigt vackra bilar till väldigt bra pris men håller dem? | |
|
Det finns två alfa-forum som man kan använda gratis, alfapower.nu och alfaromeo.org. Tror nog kvaliteten är helt ok, jag har haft en -97:a och en -01:a. De var felfria, men jag tror nog trots allt att de håller märkbart sämre än Toyota och andra japanare. Körkänslan är inte lika fin som äldre Alfor, men de är ändå bra skulle jag säga. Äldre Alfor är ofta väldigt lätta i väguppträdandet och motorerna är lättvarvade och med mycket spets, så är inte de nya (tyvärr), de påminner mer om BMW:s motorer vilket förstås är ett bra omdöme. Mer styrka över hela registret men lite mindre varv. |
|
|
Brera/Spider är att likställa med 159 i det mesta och det är en bil som verkar ha helt ok kvalité. Tror inte den är direkt sämre än motsvarande BMW när det gäller att hålla ihop. Nu är det ju relativt ovanliga bilar så det vimlar nog inte av personer med EGEN erfarenhet av bilarna, inte ens i alfaklubben. Men kolla forumen Jabbal tipsar om, betydligt bättre än att söka info här. Alfaowner är ett annat forum med mycket info. Länk |
|
|
Hej, Precis som Jabbal skriver så är det alfasiter som gäller och framförallt alfaowner.com. En engelsk site med oerhört många gånger fler bilar än vad som finns i Sverige. Kvalitetsmässigt så ligger bilarna som delar bottenplatta med 159 mycket bra till. Under min tid som 159-ägare så var mitt problem ett trasigt lås på vänster bakdörr, som ingick i köpet. I övrigt underbar körkänsla och solid kvalitet. De bilar som Jabbal refererar till ur 916-serien är kvalitetsmässigt inte på långa vägar lika bra som de nyare Spider/Brera, men ändå genomtrevliga och med stor "äsch-att-jag-sålde-min-GTV-känsla". /Thomas |
|
|
2.2 motorn har nåt problem med utslitna kamkedjespännare (eller i den stilen) som tydligen är väldigt vanligt. ------- //Lövet |
|
|
Och så var det även på den 159:a som jag skaffat. Allt i kamdrivningen bytt nu i december av förra ägaren. Är ju en GM maskin i botten och det finns massor av läsning om problemet med sträckt kedja. Arbete och material landar på ca 10 000.- Men sedan lär det inte hända igen pga nytt material i kedjorna. Klart ett + om detta är utbytt. |
|
|
En gammal vän till mig köpte för några år sedan en fin Brera 3,2 med runt 1000 mil, då ett år gammal. Han ägde bilen i åtta veckor varav den stod på verkstad sex pga. diverse strul. Det är den ringa erfarenhet jag har av Breran... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.