AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.105

Svårstartad 318i -06 (E90)

po
37
pocken
318i E90 -06
Hej!
Den senaste tiden har jag haft problem med att min 318i 2006 är svårstartad.
Det är endast när man inte haft igång den på ett tag som den är trög att starta.
Hittills har den alltid kommit igång men startmotorn är seg, det låter som att den har problem att dra runt de första varven tills motorn startar.
När man väl har startat och stänger av motorn för att starta den igen, så startar den hur lätt som helst. Problemet kommer alltså endast när bilen varit avstängd ett längre tag. Nu när det varit minusgrader så är den ännu segare än tidigare.
Jag har testat att byta batteri men det hjälpte inte alls.

Någon som har någon idé om vad problemet kan vara?
Är det så illa att jag behöver byta startmotor?

Mycket tacksam för svar!

po
37
pocken
318i E90 -06
Jag bumpar upp detta inlägg eftersom jag fortfarande har samma problem.
Har någon en idé om vad problemet kan vara så är jag väldigt tacksam!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
När du bytte batteri, tog du ett likadant eller likvärdigt?

Läst av felkoder med lämplig utrustning eller besökt en verkstad som är kunniga inom BMW?

Hur långt har bilen rullat? Bensinfilter bytt?

Mycket kortkörmingar med AC på, strömförbrukare med mera? Om ja på sista frågan skulle jag rekommendera en bra CTEK-laddare att ansluta minst en gång i månaden över natten för att säkra fulladdat batteri. Moderna BMws kan vara känsliga för låg strömnivå.

Det finns en funktion ovanför som heter "Sök inlägg", under där du ansöker om att bli "Ny användare". Där kan du kika bland allt som är postat kring ämnet.

Lycka till!

Asken
po
37
pocken
318i E90 -06
Jag tog ett likvärdigt batteri när jag bytte.
Jag har testat att ha batteriet på laddning över natten men när man ska starta igen så är det knappt att startmotorn orkar runt. Stänger man därefter av motorn direkt och testar att starta så går det hur fint som helst.

Det finns inga felkoder när verkstan kollar.

Jag har testat att söka innan jag postade detta inlägg... Om detta problem redan avhandlats så får du gärna posta en länk här.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Låter som soppapumpen kan ha svårt att få upp trycket eller någon reglerventil? Skulle be en kompetent verkstad mäta bränsletryck, finns utrustning för detta.

Kan tyvärr inte hjälpa dig mera här men lycka till!

Asken
po
37
pocken
318i E90 -06
Tack för din input, Asken!

Har någon annan några tips så blir jag glad :).
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om startmotorn inte orkar dra runt, skulle jag gissa på att det kanske kan vara något knas med vatten eller olja i någon/några cylindrar som kanske letar sig in där via läckage när motorn står länge och som försvinner/blåses ut i avgassystemet när motorn startat!?

Kan vara värt att kolla i alla fall - lossa stiften när motorn stått länge och försök använda en inspektionskamera eller liknande "snabel" för att kika in i cylindrarna.

Prova att knacka på startmotorn när den går "trögt" och se om det blir någon skillnad. Kolla även elanslutningarna till startmotorn så det inte är dålig kontakt.

Hur långt har bilen gått?
Hur och med vad avlästes felkodsläsningen?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
po
37
pocken
318i E90 -06
Tack för dina tankar, Johan B!
Jag kommer få lämna in bilen på verkstad för att låta dem titta på detta, eftersom jag inte kan meka själv, så jag ska be dem kika på det du sagt.

Bilen har gått strax över 17.000 mil.
Felkoderna läser verkstan (Mekonomen) av, men jag vet inte vilken utrustning de använder till det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.