AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.203

Byta hatthylla på B10 BiTurbo -91

sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Hej!

Har en BiTurbo som förutom hatthyllan (och stereon) är i helt originalskick.
Stereon kan jag köpa att den är bytt men jag är inte helt nöjd med dessa eftermonterade högtalarna som sitter där bak.
Se bilder:
Länk
Länk

Hade tänkt ge denna respass och funderar på om det går att ersätta med en hatthylla från vilken E34 som helst?
Hade alla E34 trepunktsbälte i mitten? Och likadant, den bakre gardinen, är det också någon form av std historia?
Är det någon som har tips på var man kan hitta en sådan? Har kollat lite på bildelsbasen men det verkar som om man får rikta in sig på demonteringsobjekt i så fall.

När man har hatthyllan på plats kan man ju byta ut originalhögtalarna mot bättre dito, så länge det inte syns kan jag tycka det är ok.

Sjöberg
Du har en hatthylla med manuell gardin och normalt 2-punkts bälte i mitten. Hatthyllan du har är samma som monterades in i 535i E34 vilket är grundmodellen. Hatthylla är inte en Alpinaspecifik del. Dock behöver du en i rätt färg och med manuell gardin (om du vill ha den som den var) du kan montera in en hatthylla utan gardin eller en med elektrisk.

3-punkts bälte på alla platser är ett MYCKET ovanligt Individualtillval på E34. Kan bara påminna med ett exemplar som har det på alla tusentalslistor jag har.

Mitt tips då många hatthyllor blekts med åren är att lämna in befintlig hatthylla till en bilskräddare som lägger igen hålen och klär om hatthylla med fabriksspecifikt tyg. Möjligen kan du få tag på en ny hatthylla från BMW, men det är risk att de är borta ur sortimentet. Det är åtminstone den i Anthrazit med elgardin.

Är det den röda som såldes via Michell & Company du köpt? Länk
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Ok, tack för infon!!
Nix, det är inte #140. I alla fall har jag för mig att den på länken hade det numret.
Är den ute till salu förresten?

Jag har köpt #049, ville egentligen redan köpa den för 8 år sedan men det tog några år till innan den förra ägaren ville överlåta den...

Att lämna in den till en bilskräddare känns spontant som det bästa, speciellt med tanke på solblekning, ålder och dylikt.
Du vet händelsevis ingen som man bör/vågar anlita?

Sjöberg
Är det den svensksålda B10 som var ute på Blocket för ett tag sen du köpte?
Trägen vinner! Grattis till att du lyckades övertala honom.

Bertil (sleeprix) som är den jag pratat med om hatthyllor till E34. Har som jag uppfattar det tänkt lämna sin till Länk

Ser ju ut som en pålitlig firma av hemsidan att döma.
lanab: Uppenbarligen Länk är den klassad som 91:a Sjöberg?
Bilskräddarna är apdyra...Exempel: Omklädnad av armstöd E36 kostade ca 2300kr. Nytt armstöd från BMW kostar även det ca 2300. Jag skickade ner armstödet till "min" tyska sadelmakare, kostnad inkl frakt T/R ca 1200kr. I Polen gör de jobbet ännu billigare, o lika bra som tyskarna...
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Solbacka sadelmakeri, tel:036-68015. Mycket seriösa, jag vet dock inget om deras prissättning.
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Jo det stämmer.
Kontaktade som sagt ägaren för ca 8 år sedan men då ville han inte sälja den, jag var ganska intresserad så han behöll mitt nummer i 5 år och ringde mig sedan för att fråga om jag fortfarande var intresserad då han hade funderingar på att sälja.
Tyvärr hade vi precis köpt ny bil och skulle renovera huset så det var inte riktigt läge...

Av en ren slump såg jag den på Blocket precis när det kommit ut. Egentligen hade jag släppt tanken på B10 BiTurbo eftersom de börjar bli lite till åren men jag kände väl lite att det var ödet så jag slog till.
Lite kul historia faktiskt.

Den ligger som en -91 enligt Vägverket. "Förberedd" i Dingolfing 1990-04-20 och slutmonterad i Buchloe 1990-07-06 för vidare transport till Förenade Bil Import, Malmö.
Lite kuriosa :-)

I alla fall, tack för tipset Stephan735i. Ska lägga kontakta dem och se om de kan hjälpa mig.

Sjöberg
"Min" sadelmakare Länk . O som sagt "något" humanare priser än de jag fått i Svedala, dessutom finns han i norra Tyskland så har man en hel inredning som skall sys om, och bor i södra delen av landet så är det inte ens långt, eller dyrt, att lämna/hämta själv, vilket jag gjorde:)
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Tack för länken Dawwe, har inte långt ner dit själv. Och man kan ju alltid kombinera med lite inköp av öl eller annat gott...

Sjöberg
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.