|
|
|
|---|---|
|
Märkte idag att bakrutevärmaren verkar krångla lite. Endast de åtta nedersta värmetrådarna fungerar (verkar fungera 100%) medan de övre trådarna inte verkar värma som de skall - rutan blev bara avfrostad runt de nedersta åtta trådarna. Jag har inte börjat felsöka pga kyla och snö, men jag kan inte dra mig till minnes att jag skulle haft något mot rutan från insidan som kan ha orsakat något brott i slingan, men man skall ju aldrig säga aldrig... Är det fler än en elslinga i bakrutan eller är detta ett tydligt tecken på brott i slingan? Tankar och idéer mottages tacksamt innan jag börjar felsöka. Bilen är en 320i E46 99:a, fyradörrars. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! | |
|
Kan absolut inte tänka mig att det finns fler än en slinga. Om det finns fler slingor, så borde det väl finnas separat kontakt för dessa?. Kolla om du ser några "x-tra" kontakter. Ska kolla med en kompis hur man enklast kan laga värmetråden. Misstänker dock att det kommer att synas vid reparation om den inte sitter vid "kanten". |
|
|
Om det är en tråd som gått av: Kompisen anser att limma med ledande lim fungerar sissådär, men något annat enkelt sätt kände han inte till. Produkten till länken nedan har jag inte provat, men se det som ett förslag: Länk |
|
|
Jag har testat att laga två trasiga "trådar" i en bakruta till en Mercedeskombi (där något troligen legat emot trårdarna och skavt av dem ca en mm långt) med elektriskt ledande färg för det ändamålet och det fungerade faktiskt bra - man såg dock lagningen/målningen om man kikade noga, men värmen kom tillbaka. Det som gör mig lite fundersam är att alla trådarna över de åtta nedersta har lagt av och jag tror inte att det är en enda lång slinga utan en slinga för respektive tråd som går rakt över rutan, och att de separata trådarna matas från någon form av "huvudledning" i rutans sidor. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
På min förra BMW (316i Compact -00) låg inte alla trådar parallelt, utan 2st trådar i serie. Har du samma konstruktion på din så kan tråden vara av på ett ställe och drabba båda trådarna. Nu måste jag nästan kolla hur den är på min nuvarande bil, men det är för kallt att ens öppna ytterdörren... |
|
|
Aha...nu tror jag att jag förstår vad du menar med "slinga". Du menar seriekopplade trådar? Ok, det kan finnas flera/många slingor. Liggar alla trådar parallelt så blir dem oberoende av varandra (går en tråd sönder påverkar det inte intillåggande tråd). Är det en slinga däremot så räcker det med att en tråd pajar så bryts hela "slingan". Nåväl, detta hjälper inte dig mer än att jag lärt mig vad du menar med slinga. Känns spontant som din översta slinga har minst en trasig tråd iaf. |
|
|
På min e46 touring har jag det omvända - bara de övre trådarna inkl övre delarna av lodräta trådar funkar- drygt nedre halvan värmer inte. Har också försökt bättra på med ledande färg/"flytande silver" men utan annat resultat än kladd på rutan. Tror det sitter plast omkring värmetrådarna som man måste igenom för att få kontakt. Jag har försökt mäta tråd för tråd för att kolla var brottet är men får inte ens kontakt mellan ett par centimeter på samma tråd. Sen har jag inte något tydligt avbrott som jag kan se på något tråd men det skulle kunna ligga i ramen av rutan och den är ju täckt med svart på insidan där tätningslisten ligger mot. Kommer du på något smart så rapportera gärna här - nu börjar man sakna slingorna igen. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
325cabrio, jag har lite samma tendens på min e46 Touring. Kan man "skrapa lite" på stället där man tror/vet att brottet på en tråd är och limma i med sånt lim? Jag menar för att tränga igenom ev. plastfilm som du nämner. /Anders |
|
Jag försökte måla med ledande färg där jag trodde det var avbrott men utan framgång men jag vill inte skrapa bort skyddande plast för att mäta var det kan vara - då blir det många avskrap innan jag funnit var avbrottet är så jag lever med att rutan blir halvt avisad. Hemma har jag motor- och kupe-värmare så då är det isfritt före jag kliver in i bilen. Teoretiskt borde det ju gå att skrapa fram och fylla i med ledande färg men gör det på eget ansvar. Skyll inte på mej och det blir sämre eller skiter sig helt. Det ansvaret vill jag inte ta på din bil. Funderade ett tag på köpa en beg ruta på skrot men risken är ju att man får en lika trasig ruta igen.... Något som vet om man kan mäta upp att alla slingor är hela via kabalaget? Tror det blir svårt för har man kontakt i vissa slingor så är det ju inte avbrott och då blir det ju svårmätt, eller? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Har du någon utvändig radioantenn? Jag kollade min bakruta. De tre översta trådarna är separerade från värmetrådarna och är troligast antenner för radio, telefon och GPS. Min bil har ingen (ful) hajfena, men även bilar med hajfena har någon typ av antenn i bakrutan. Länk " Re: What is the "diversity antenna"? Receives classical and country in addition to rap...he he. Seriously, it is the antenna mounted in the rear window glass. You may mistake it for some of the rear defroster elements..." |
|
|
japp, den översta tråden/trådarna är antenn! så du har nog inget fel :) Mvh //Ulf |
|
|
Hitta denna: om det kan hjälpa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.