|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag var igår ute och åkte på en grusväg som det tydligen låg ett träd mitt över.. La i backen och skulle vända, kom väl ca 5meter innan det bara började slira och inte kom någonstans.. Fick bogsering så jag kunde vända (Bilen gick fortfarande att köra framåt), åkte vidare hemåt och sedan började den slira även framåt.. Så med andra ord kommer bilen ingenstans för egen maskin längre! Luktade även lite bränd olja när jag stannade. Min fråga är då vad det kan vara? Jag är inte så insatt i automater, men man har ju hört talas om "plastkule problemet" Men på driven började den slira när jag åkte ca 50km/h, brukar ju vara ettan den slirar på då har jag hört? Kan det vara convertern kanske, men då borde den väl ha börjat slira framåt samtidigt som bakåt? Vore schysst med några tips man kan kolla upp, tacksam för svar! :) //Alex | |
|
Testa att sök i forumet på ex "540 slirar" Här är en tråd: Länk |
|
|
Hej! Sökt har jag gjort.. Dock verkar ju alla ha problem med backen och ettan främst, precis som i tråden du länkade. Det var därför jag gjorde en egen tråd, men det kanske ändå är samma problem.. //Alex |
|
|
Du bör inte köra en meter till,risken är att du bränner hela lamellpaketet.Om du inte redan gjort det... Har råkat ut för detsamma,med min.Har ett nyrenoverat ventilpaket till en 540i (5hp30) med uppgraderad kula osv.Hojta till om du behöver ett,men kolla först så du inte har ett kilo metallspån i sumpen på lådan. |
|
|
Nej , köra nått mer hade jag inte tänkt. startade den imorse och skulle knuffa in den i garaget, men då gick den att köra framåt igen, men fortfarande inte bakåt, tänkte börja med att kolla om oljenivån är som den ska, och om det inte är något problem där blir det väl att riva ner tråget och kika. Men lamellpaketet borde väl inte vara bränt när den driver när den är kall? //Alex |
|
| Antagligen inte.Körde du långt? | |
|
Nja, efter att backen började slira körde jag väl kanske 6-7km på driven utan problem, sen när den började slira lade jag i neutral och rullade ca 500m.. |
|
| Så humorn bara försvann menar du?? | |
|
Mjo, precis.. Iaf så är oljan nu bytt, utan skillnad alls. Då antar jag att det bästa/smidigaste måste vara att leta reda på en ny låda? //Alex |
|
| I dina kläder hade jag tömt ut oljan i ren behållare. Sen ner med sumpen,kontrollera ifall du har onormalt mycket metallspån och skit. Om inte så räcker det med renoverat ventilpaket. Sen tebax med oljan igen efter konstens alla regler. | |
|
Okej! Vad är priset på det renoverade ventilpaketet då? Jag var förvånad över hur lite det var på magneten iaf, men man får väl se när man tar ner tråget hur mycket det är isåfall. Lägger man i backen hör man liksom hur den inte riktigt går i, eller det låter som drev som nöts mot varandra.. //Alex |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.