AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
5.185

Bromspedalen hackar när man bromsar efter byte av bromsklossar.

Bytte klossar på frugans bil och allt är frid och fröjd till jag skulle köra en sväng. Känner att pedalen hackar som om när man bromsar på halt väglag. Förstår att det är något med ABSen. Där är ingen lampa som lyser eller så. Någon som vet vad det kan vara för fel? ABS-givarna, Kransen. Frågan är varför hackar pedalen?

Tacksam för svar eftersom det snart är besiktningstider. :)

Hackar den alltid vid bromsning eller bara när du trampar riktigt hårt ?

Var det svårt att byta bromsar ? Satt okens kolvar fast ?
Drar bilen åt något håll när du kör utan att bromsa ?

Blir någon av fälgarna/naven varma efter en stunds körning ?
Den hackar alltid. Men man när du säger det så, måste man nog trycka lite mer, fast inte jättehårt. Det va lätt att byta dom på båda sidor, att trycka in kolven va som vanligt. Fick tips att spraya in nån CRS rostlösning där under gummit. Märkte inte att bilen drog, inte heller om någon fälg blev varm. Vad tänkte du på annars Tallviking?
Vilken bil? Fram eller bak? På bilar med integrerad handbroms (tex VW-koncernen) i bromsoket så skall kolven SKRUVAS tillbaka i regel, så bytte du bak o pressade tillbaka kolven så gissar jag att du förstört oket/oken, därav att det "hackar"?
Det gäller fram och en Honda Civic. :)
me
128
mekkhn
320i Touring -07
323i -86
525i Touring -93 såld
520iM -01 Imola
Honda 1100 blackbird
Volvo V70 2,4t
Det jag kan tänka mej är om bromsskivorna var
något slitna så bildas det en rostkant ute och inne
på bromsskivan som i vissa fall kan vara något "orund".

Eller inte slät.

Kan ge vibrationer, kan avhjälpas med grov fil
och snurra skivan eller kanske man bör svarva dom.

mvh
Alltså pedalen tuggar som fan. Precis som när man bromsar på is. Ska man behöva byta skivorna med kanske och båda oken? Kanske tom kransen? Skrota bilen istället..
Skulle nog rekommendera att du får en mekaniker att kolla dom. Kan vara något enkelt som en kant men det låter mer som skeva skivor eller att kolven på ena sidan i ett ok har fastnat

Ok, tack för alla svar. Ska plocka av hjulen och kika om jag hittar något som inte stämmer innan jag lämnar in den.
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
En gissning bara, kanske du kommit åt/vridit till en absgivare.
Vet att en del modeller går att göra det på ex Audi a4.
Då lägger sig givaren i ett sådant läge att abs:en börjar arbeta tidigare.
Rucka lite försiktigt på dom och se vad som händer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.