|
|
|
|---|---|
|
Hej på er, Byte fälgar igår och ville kolla om det är något problem om jag bytt fälgar som suttit på en "vanlig" E60 innan. Jag som har en XD sägs vara problem pga ET-måttet? Men fälgarna sitter bra och de tar inte i någonstans. Borde jag vara orolig? All the best to you all! | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Om jag läst tabellen rätt så ska du normalt sett ha ett ET på runt 43 mm medans de fälgar du har monterat nu har ett ET på runt 20 mm. Så centrumlinjen av däcket sitter runt 23 mm för långt ut. Är ju värre om det är åt andra hållet och man riskerar att däck/fälg tar emot styrstag/bromsslangar/inneskärmar vid rattutslag/inbromsningar/undanmanöver. Om det skiljer 5-10 mm hit eller dit på ET spelar ingen roll. Men 20-25 mm brukar anses lite över gränsen. Exakt vad som blir skillnaden vet jag dock inte, förutom att framvagns/styr-geometrin inte är så som ingenjörerna från början tänkte sig. Det som jag med säkerhet vet har ändrats är att din scrub-radie har ökats med 23 mm mer än ingenjörerna tänkte sig från början. Ju mindre scrub-radie, desto mindre "orolig" blir ratten/styrningen i högre farter pga ojämheter i vägen. Just framhjulsdrivna bilar brukar vilja designas med så liten scrub-radie som möjligt för att undvika återkoppling in i ratten (när hjulen som driver är tex på olika typer av underlag). Kan vara en anledning varför BMW valt att ha ett högt ET på just fyrhjulsdrivna modeller (vilket minskar scrub-radie). Min gissning (säger gissning då framvagnsgeometri är ett mycket komplicerat ämne och jag är inte ens i närheten av att ens förstå hur komplicerat det egentligen är) är att du kommer troligtvis att få mer än nödvändigt mycket återkoppling tillbaka in i ratten/styrsystemet vid olika situationer. |
|
Tack för ett dunder svar! Jag hae dessutom läst att hjul lagren belastas hårdare än normalt. Känner faktiskt mer av vibrationer och annat smått vid högre hastigheter. Hörde mig av till de, de skulle ordna fram nyare fälgar till mig med et43. Skulle höra av mig på Tisdag :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.