AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.234

fjäder + dämpar problem!

Visa användare
58
CounTLesS
BMW E91 LCI 325i -08
tjena min dämpare gick sönder igår. skålen som håller fjädern gick sönder så nu åker fjädern bara upp och ner. låg bil som fan och ingen fjädring på högerbak. frågan är vågar jag köra 40mil? lär ju bara köra runt 60-80km/h. har beställt en ny dämpare. fjädern så då hel ut.
Visa användare
58
CounTLesS
BMW E91 LCI 325i -08
kanske ska skriva att det är en E38 728i 1996 ingen nivåreglering lr nå.
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Den enda fjädring du har på sidan med trasigt fjäderben är däcket och genomslagsgummit. Jag personligen skulle aldrig sätta mig och köra 40 mil med en bil i det skicket.

Jag har egen erfarenhet av ditt problem. I mitt fall var jag 7 mil hemifrån när det hände. Körde i hastigheter mellan 20 och 50 km/h beroende på vägens skick. Delar av vägen var dålig med små och stora tjälskador, gropar, sprickor i asfalten samt lappad asfalt medan andra delar var släta och fina.

Utan riktig fjädring och med 225/55-16 däck så upptäckte jag att även en till synes slät och fin väg innehåller ojämnheter som känns ordentligt i bilen vid 40-50 km/h. Vågar inte tänka vad som händer vid 80 km/h...

Tips: byt dämpare på båda sidor samtidigt om inte den hela rullat max 1000 mil. Passa på att även byta fjädrarna om de är original eftersom extrajobbet är litet när du ändå har tagit loss den gamla fjädern från den trasiga dämparen. Går fjädern av så får du i princip göra om hela jobbet. Fråga inte hur jag har kommit till insikt om detta med fjäderbytet...

//Göran
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.