AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.284

Hur får man ut askkoppen E6x?

He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Jag hade behövt få ut askkoppen i min BMW E61 2009:a.
Alltså hela lådan eller vad man ska kalla det. Jag behöver komma åt kablarna till själva cigg uttaget.
Någon som vet hur man gör?
Det blir nått i stil med...
1. Demontera knoppen till iDrive genom att köra in naglar/fingrar under den o lyft.
2. Klä av växelspaken genom att lyfta i damaskramen så denna släpper.
3. Skruva loss panelen med skruvarna under damasken.
4. Lyft panelen och koppla loss anslutningen till iDrive.
5. Skruva loss dem 4 skruvarna som håller askfatet och tändaren, nu är kablaget till tändaren blottat och redo att ta smygström från ;)

Så såg det iaf ut när det gjordes på sedanen.
He
437
Henrik 77
Tusen tack. Trodde dock det skulle vara lite enklare:).
Men det går rätt lätt kanske. Trodde man inte behövde pilla just runt växelspaken och där med tanke på askkoppen är på den "stående" mittkonsolen. Anledningen till att jag behöver komma åt det är att jag har kopplat in defa warm up motorvärmare och den har en sladd som behöver gå över tändningen. Och det gör ju cigg uttaget i bilen och det känns som att den är minst känslig att koppla in sig på. Tänkte ta det via säkringarna vid handskfacket. Men döm om förvåning där är spänning alltid på hela raden.
Sitter det inte ett strömuttag på väggen i passagerarsidan, borde vara lättare att ta ström därifrån.

När du säger att ditt askfat är på stående delen blir jag osäker på om jag har rätt för mig, sett bakifrån ser inte ordningen ut såhär framåt...
voiceknappar - iDrive - växelspak - ask/tändare under ett lock?
He
437
Henrik 77
Cigg uttag bakom/under handskfacket har jag inte. Har för mig det är extra utrustning. Bakifrån ser det ut nästan som du beskriver. Men framför växelspaken är där ett litet öppet fack. Sen kommer ask fatet längst ner på den stående konsolen. Jag får kolla i morgon igen. Men helt klart hade det varit lättare att hitta en annan kabel med ström på när tändningen är till. Men jag vågar inte koppla in den var som så det blir massa felkoder. Därav jag vill åt cigg uttaget.
Så här ser inredningen jag syftade till ut...
Länk

men med tanke på din förklaring är detta troligen din inredning..
Länk

Tycker det ser ut som att del 25/26 måste demonteras för att blotta del 27 (skruv) med dessa skruvar (en i var sida) borde panelen komma ned och blotta skruvar som håller askfatet på plats och sedan kan nog elen blottas...

Hur man får av 25/26 vet jag inte men det sitter iaf skruvat i mittkonsolhuset med skruvar i nr.6...

Lycka till
He
437
Henrik 77
Det är andra länken som gäller. Man får försöka få av ramen runt askkoppen helt enkelt. Sen finns det nog skruvar där bakom. Tack för länken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.