AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.996

Fukt i X3

ca
302
carbon_e61
Porsche Panamera 4 e-hybrid sport turismo -18
X3 20dxDrive F25 -12
Vintertid har vi problem med att det kommer in en hel del fukt, eller rättare sagt mängder av vatten, in i kupén i våran x3 (F25). Golvet, om man lyfter på plastmattorna är genomsurt. Är noga med att "sparka av" snö från skorna samt att hälla bort ev smältvatten som samlas på plastmattorna. Ändå kommer detta problem. Serviceverkstaden kollade på detta i somras när bolen var in på service men hittade ingenting. Problemet verkar iofs uppkomma under vintern. Luftfuktigheten blir hög i kupén och lämnar jag bilen utomhus och det är minusgrader bildar frost på insidan av rutorna. Grymt irriterande.
Gissningsvis bör det komma in vatten utifrån då jag sommartid ser att kondensvattnet från AC:n dräneras ut under bilen. Då golvet i bilen är är bara lite fuktigt utan snarare genomsurt utesluter teorin om att vattnet kommer från snö som följer med skorna, del för att vi skakar av skorna och håller efter plastmattorna men även om vi inte skulle göra det så bedömmer jag att det inte skulle generera så mycket vatten.
Någon som har en idé el förslag på vad jag kan kolla på?
/Håkan
PJ
46
PJones
BMW X5 4,4 2003
Hej

Tänk att jag har exakt samma problem med min X5:a 2003, det blir plaskvåttt vid förar golvet precis intill fotstödet till vänster, lyfte på mattan i morse och väldigt blött undermattan!
När man tvättar bilen och när det regnar ute...???
Det ser ut som om det kommer från sidan, eller från taket typ? Har sett droppar på insidan precis ovanför huvöppnaren....

Kan det vara taklucke dräneringen??

Märket dock ingenting i sommras vid SPÖ regn....!
Taklucka dräneringen är det som är täppt, så all vatten går igenom A stolpen till huv öppnaren.
Försök med lufttryck att blåsa bort skiten i takdränering slangen!!
(Det hjälpte på min e36 Touring)
ca
302
carbon_e61
Porsche Panamera 4 e-hybrid sport turismo -18
X3 20dxDrive F25 -12
Jag har inte taklucka så det går bort...
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Dräneringshålen (gummimuff) i de två utrymmena under bromsservo respektive elektronikbox igentäppta av löv och annan skit?
PJ
46
PJones
BMW X5 4,4 2003
Ja har taklucka.. det finns ett liitet hål i framkant på luckan ska se om jag kan blåsa rent där..

Martin.. Måste jag plocka bort bromssservo och elbox för att komma åt eller ?
Jag vet inte om F25 har liknande konstruktion som E39 avseende ljuddämpnings/fuktspärren bakom dörrsidan bak, men nämnas kan att om de inte monteras på rätt sätt på en E39:a så rinner regnvattnet in i bilen. Vet du om det har fixats med bakdörrarna eller gjorts något på din bil? Eller framdörrarna?

/ninja
Inget svar på problemet men hade samma sak i min X3 F25, bad få det kollat på garantin men de hittade som vanligt inga fel. Fick till svar att det till slut berodde på otillräcklig ventilation i förhållande till kupevolymen vid fuktig väderlek. Min X3 blev betydligt mer "immig" än E91 exempelvis.
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Jag måste tyvärr erkänna att jag inte direkt håller efter mina "hålrum". Dock ingen fukt på golvet än. Peppar, peppar...

E70-n är märkligt konstruerad vad gäller avrinningen från framrutan. De "galler" (med avrinningsfunktion) som sitter över bromsservodel och friskluftintag/elbox håller långt ifrån tätt mot plastdetaljerna under rutan utan vatten kan rinna igenom skarvarna. Så inte så konstigt att det bildas pölar till slut. Är det likadant på andra modeller?
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Glömde nämna att när jag väl tömmer vattnet använder jag tryckluft och trasa/handduk. Inget behov att plocka bort servot på E70. På friskluftsidan är det dock lite trångt. Brukar bara blåsa där. Då åker det upp en del skräp...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.