AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.965

Kylar läckage BMW 325 e90 2006

Kx
1
Kx45f0
325iA - 06
Tja, Nu har jag äntligen råkat ut för viltolycka :(
O som resultatet blev jaa, en hel del trasig framvagn, inkl kylare front huv you name it.
O jag som aldrig trodde att jag skulle krocka hade faktiskt bara halvförsäkring,

Hursomhelst, nu har jag bestämt mig för att laga upp bilen solo, Beställt ny(A) slangar/kylare till bilen. En BMW e90 ifrån 2006. Modell 325,

Första kylaren jag fick läckte ifrån avtappningskruven undertill kylaren, Fabrikat "Nissen" Har inte förstått riktigt med dom där styrhylsorna men som paket skulle den vara till Automat. Beställde ny styrhylsa även med denna läckte det. Äsch tänkte jag, dags o reklamera den, fick hem en ny.
ÄVEN den läcker ifrån samma ställe, Har aldrig rört själva avtappningskruven, så det kan inte vara fabriksfel. Behöver expert tips på detta,

När jag stoppar i den långa avtappningshylsan så slutar det läcka, men som jag har fått höra kan den stänga vissa kanaler och det är ju inte bra. Men min gamla kylare BMW orginal var det långa hylsor. Fattar ingenting just nu,

Varför läcker den!? Gör jag något konstigt? Snabba svar uppskattas!! tack

CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
Hur gick det? Nån vänlig själ som vet. Jag har samma problem. Bytte vattenpump och termostat. Tittade på en video på youtube där han visade att man skulle tömma kylarvattnet via avtappningsskruvar på undersidan av kylaren. Skruvade på muttrarna sen på dom blåa skruvarna. Kom inte så mycket kylarvätska ut så jag skruvade in båda igen. Läckte efteråt och försökt att skruva åt dom så att det inte läcker ifrån dom. Var ok vid försök nr 2a att försöka skruva åt läckan. Nu efter jag körde 30km läcker båda som ett såll. Hsr skruvat åt muttrarna och vet inte om jag har skadat muttrar och skruvar. Går det att byta dessa två avtappningsskruvar till kylaren?
CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
Ok ingen som orkade svara så jag svarar på mina egna frågor nu när jag utbildat mig och fixat mina problem. Hoppas detta hjälper någon. Urtappningsskruvarna läckte som sagt när jag försökte tappa ur kylarvätskan ur dem. Verkar som jag lyckades förstöra plasten eller så var nån av dom tre o ringarna dåliga på båda sidor. Jag köpte en ny kylare. Stod att den var förberedd för bil med automat och aftercooler. Det var den inte. Nån hade monterat den kortare skruven på vanster sida som är för manuell. Inte så roligt när man fyllde på kylarvätska. Det läckte. Tog en liten stund att luska ut detta. Monterade bort dom gamla skruvarna ifrån den gamla kylarenoch förstod att det skall vara dom långa skruvarna till varje sida på min bil. Kylarmärket var Nissens. Det går att byta nya urtappningsskruvar eller alla o ringar till skruvarna åå den äldre kylaren. Nya skruvar kostar 259kr styck plus frakt på Schmiedmann. Tyckte att ny kylare för 1700kr var bättre när man ändå håller på. Mitt tips är att inte röra dessa urtappningsskruvar på en äldre kylare men jag är bara en amatör mekare. Trevlig helg önskar jag alla snälla här.
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Bra återkoppling.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.