AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.645

Moment dra m43 topplock

Hej.

Jag har en E36 318 med m43 motor som jag håller på o byter topplockspackning på. Och undrar om ni har nån rek om hur jag ska dra med moment istället för att dra 90 grader två gånger.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Varför vill du inte vinkeldra?
Tyckte det var så omständigt på de bulten närmast torpedväggen. Fick ingen bra vinkelsmöjlighet.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det bör vinkeldras.

Ibland kan skruvarna närmat torpedväggen vara lite värre - men oftast inget som är omöjligt. Just vinkeldragning är oftast enklare med lite knepigt placerade skruvar då du kan dra i flera omgångar - momentdrar du så ska du dra skruven med en lagom och konstant hastighet till det knäpper till.

Vad är knepigheten? Oftast går detta att lösa med små förlängare, andra hylsor, längre ledhandtag eller annan typ av vinkelskiva.

Med gradskiva, långt ledhandtag och olika typer av hylsor och förlängare (allt från Biltema) har jag dragit fast flera toppar utan problem
Länk
Länk
Länk

Är det så fasligt trångt med en fyrcylindrig? På min M30B35 var det lite trångt med skruvarna närmast torpedväggen men inget som var skapade några större problem.
När jag drog toppen första gången så använde jag de gamla bultarna då jag såg i ett inlägg att det gick. Men kände att två av bultarna börja gå lite lättare och sen gick trögare igen vid den sista 90 grads dragningen. Så jag bytte ut bultarna en efter en för att inte lätta på trycket på packningen.

Innan jag tog loss de gamla bultarna så kände jag med en momentnyckel på två bultar som jag visste att jag hade dragit rätt och fick det till 11,2 mkg.
Och sen smorde jag och drog bultarna i 3, 7 och slutligen 11,2 mkg.

Det enda jag glömde göra från första början var vänta de 10 min som rek vid varje dragning. Men det verkade gå bra ändå.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Skruvar till topplocket skall inte återanvändas, de är av typen sträcktyp till de flesta motorer. När man monterar och drar dem enligt specifikation så går de utanför sitt plastiska område - dvs de sträcks och återfår INTE sin ursprungliga form (som vanliga skruvar gör om man håller dem inom sitt plastiska område).

Vilket inlägg såg du denna rekommendation och gällde det M43-motorn med original eller vanliga eftermarknadsskruvar? Vilka referenser fanns med som gav stöd till det påståendet?

Att "känna" med en momentnyckel på hur hårt en skruv sitter är INTE samma sak som vilket moment den drogs med.

Det har med friktion att göra. När du applicerar ett moment på en skruv och till slut så snurrar den så går du mellan statisk friktion och kinetisk friktion, där kinetisk friktion oftast är mindre. Således finns en "puckel" av motstånd att överkomma för att komma från statisk till kinetisk.

Problemet är att moment anges alltid med avseende på kinetisk friktion. Dvs du ska uppnå momentet medans skruven är i rörelse!

Anta du ska dra en skruv på 60 Nm. Du ställer in momentnyckeln på detta värde och drar sedan i en långsam och kontinuerlig rörelse tills det knäpper till.
MEN! Skulle du nu sätta din momentnyckel på tex 80 Nm och provdra skruven så skulle den med största sannolikhet knäppa till innan skruven börjat röra på sig.

Hur många tusen mil har du kört? Felaktig montering lär ju inte märkas omeldelbart (om det inte är helt fatalt), det är ju inte så att motorn trillar ur efter 500m :-)
Problemet lär ju uppenbaras först kanske efter 1000 mil, 3000 mil eller 5000 mil.
Likadant med motorolja där någon hällt i en typ av olja och efter 25 mil inte märkt några problem och därmed dragit slutsatsen att det var korrekt olja för motorn :-)
Minns inte riktigt vart jag läste detta med att bultarna inte behöver bytas. Men tror det var här på Autopower.

Jag har kört mindre än 5 mil med bilen sen packningsbytet. Men kände som sagt försiktigt på två av bultarna som jag hade dragit rätt tidigare så de skulle knäppa till innan de rörde rörde sig. Ena knäppte till innan den rörde sig och den andra kunde ja dra nån mm till innan den knäppte.

När jag drog de nya bultarna med momentet så var det något lättare att dra åt dom pga att momentnyckeln var längre än det krafthandtag jag drog med tidigare. Men kände ändå att det behövde en del kraft för att dra rätt moment.

Jag vet inte om det spelar nån större roll heller. Men jag stod ute i minusgrader och drog bultarna.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Troligtvis har du fått dit de två topplocksbultarna närmast torpedväggen med någorlunda korrekt förspänning i skuven (det som skapar klämkraft och som gör att skruven bibehåller sin klämkraft).

Men jag är lite osäker på ditt tredje inlägg, menar du att det bara var de två innersta som fick nya topplocksskruvar eller bytte du alla i hela toppen?

>> Minns inte riktigt vart jag läste detta med att bultarna inte
>> behöver bytas. Men tror det var här på Autopower.
Det lät inte som ett bra och tryggt faktaunderlag. För framförallt byte av topplock skulle jag rekommendera en lite djupare research och ha lite hårdare fakta.

>> Jag vet inte om det spelar nån större roll heller. Men jag stod
>> ute i minusgrader och drog bultarna.
Nej, det ska inte spela någon roll. Det som är mest avgörande vid momentdragning är friktionen i gängor och under skruvhuvud - om jag minns rätt så står detta för ca 80% av momentet. Resterande 20% är för att sträcka på skruven. Då inser man hur olika det kan bli om man drar samma moment med en rostig skruv i rostiga gängor och med en väloljad skruv i nya gängor - de två skruvarna kommer att ha fullständigt olika klämkrafter.
Vinkeldragning är ju till för att eliminera denna typen av variabler, eftersom du vinkeldrar spelar det ingen roll om friktionen skiljer sig något. Du kommer att minska sannolikheten för att få en stor spridning på klämkraften mellan de olika skruvarna om man använder sig av vinkeldragning.

Här kommer en snabb punkt-för-punkt lista hur man monterar topplocksskruvar i en M43-motor.

1) Rengör skruvhålen och säkerställ att ingen olja finns där (tex spruta lite bromsrensgöringsvätska och blås rent med tryckluft - lägg trasa eller liknande ovanför hålet för att fånga upp oljedimman som flyger upp).

2) Använd NYA topplocksskruvar och olja in dem lätt både på gängor och under skruvhuvudet (vanlig motorolja går bra).

3) Skruva dit alla skruvar för hand tills de är "fingertight".

4) Nu ska du dra skruvarna i tre steg. Man SKA dra skruvarna i ett visst mönster (inifrån och utåt i cirkelrörelser), korrekt sekvens finns i reparationsmanualer.

Börja att dra åt skruvarna (i ovan nämnda sekvens) med 30 Nm.

Ställ in momentnyckeln på 30 Nm och dra med en enda kontinuerlig och långsam rörelse (avbryt inte rörelsen) tills det klickar till.

5) Dra nu åt skruvarna (i ovan nämnda sekvens) med 90 grader vinkeldragning. Här gör det inget om du råkar behöva göra det i två omgångar.

6) Dra nu åt skruvarna igen (i ovan nämnda sekvens) med 90 grader vinkeldragning.

Klart!
Jag bytte ut alla bultarna i toppen en efter en för att inte släppa på den friktion som redan var dragen. I princip alla bultarna utom ena längs ut på toppen vid torpedväggen och ena längs ut på toppen mot kylaren verka va ok. Och drogs minst 30 Nm + 90 grader + 90 grader(jag brukar ofta dra lite för mycke än för lite för att va på säkrare sidan).

När jag försökte hitta rätt moment kände jag på två av bultarna på övre sidan av blocket närmare kylaren då de kändes som de säkrare korten med tanke på att de var två av de lättaste att dra på rätt sätt. Men jag kanske borde skruva loss ventilkåpan o dra med lite högre moment igen för säkerhets skull?.

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok! Men du har nog fått dit topplocket riktigt bra ändåså!

Du behöver inte dra "för säkerhets skull". Speciellt inte då man drar skruvar förbi sitt plastiska område - risken är att du går förbi detta snäva område man vill vara och hamnar utanför där skruven lätt förlängs onormalt mycket och tappar därigenom sin klämkraft och sin funktion.

Det är lite av en gör-det-själv myt att ju hårdare man drar åt skruvar desto hårdare och bättre sitter dem. Till en viss gräns stämmer det (föutsatt att både materialet i skruven och infästningen klarar av detta), men det är på tok för vanligt att man går långt över dessa gränser i tron om att "nu lossnar den aldrig". Tyvärr blir det raka motsatsen.

Men om du kände på en skruv du drog på korrekt sätt och tog fram ungefär vilket moment den började röra på sig, och sedan provade att den skruv du inte drog korrekt betedde sig ungefär likadant - då är det någorlunda OK. Det är ju inte helt enligt instruktionsboken men det är bättre än ingenting alls. Det bör ha skapat en tillräckligt bra klämkraft för att topplockspackningen ska täta som den ska.

Som du säkert märkt så är ett långt ledhandtag mycket mer lättarbetat. Det var ingen slump att jag länkade till ett 600mm ledhandtag i mitt första inlägg.

Men jag förstår inte vad som var problemet med att vinkeldra i första hand. Vilka verktyg använde du? Vilken typ av vinkelskiva? Varför var det omständigt?
Ibland sätter jag vinkelskivan direkt på skruvskallen och sedan drar med ledhandtaget.
Ibland får jag först sätta vinkelskivan på skruvskallen, sedan en liten förlängare och sist ledhandtaget.
Ibland får jag sätta en förlängare först, sedan vinkelskivan och sist ledhantaget.

Vad var det som gjorde att du inte kunde använda vinkelskiva?
Jag gjorde en fuling o klippte ut en bit wellpapp som jag markerade 90 grader på o satte på förlängaren. Sen hölls den rätt under tiden som jag vinkeldrog. Det var ett lätt sätt där delar inte va i vägen men mycke svårare där det var dåligt om plats. Men hade jag haft nån skiva som jag kunnat placera på toppen istället så hade det troligen varit en annan 5a :D.

Kan ju samtidigt tillägga att jag glömde placera en annan packning vid kamkedjan när jag hade placerat toppen. Så när jag tog loss toppen igen lyckades packningen följa med i underkant och gjorde att det blev ett vek vid övre yttre toppbulten och vattenkanalen. Packningen såg bra ut vid ringarna runt cylindrarna o hade klarat sig bra utan sprickor eller så annars. Och då bilen inte är högvärderad för min del så jag blev rek. att chansa o använda packningen ändå.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
En wellpap-skiva fungerar precis lika bra som något annat. Fast det är som du säger lite jobbigt att behöva hålla i den.

Därför är den här lite bättre då man sätter den svarta pinnen mot något lämpligt och den hindrar att skivan roterar med. Då får man båda händer fria och dra skruven med.
Länk

Annars är 90 grader en ganska tacksam vinkel. Kan du hitta ett läge med hylsa och verktyg där det är mycket enkelt att se en 90 graders förändring så fungerar det lika bra på svåra ställen. Tex om du får dit hylsa/verktyg så att det är helt horisontellt med toppen, då är det bara att dra tills den är helt vertikal och bildar en rak vinkel mot toppen.

M30 är lite värre, där har du 35 graders vinkeldragning - inte lika lätt att måtta med ögat :-)
Jag får använda mig av nåt som håller fast gradskivan nästa gång och ge 90 gradarna en ny chans :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.