AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.083

Byta vindruta själv e39?

Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Huven flög upp å krossade min ruta på min nyköpte bil:(
nu undrar jag om det är svårt att byta den själv?

försäkringen täcker inte det och bilen är inte värd så mkt att jag kan lämna iväg den utan...

Så min fråga e helt enkelt ngn här som bytt själv?
Jag har bytt med hjälp av en duktig kompis. Det var inte alls svårt, som att byta en glödlampa ungefär. Gamla rutan bort, skär med ståltråd. Skrapa bort det gamla limmet, tvätta rent.

Du behöver en monteringssats med den nya rutan (primer + rutlim) och gärna om du kan låna handtag med sugklockor för att hålla den nya rutan när man lägger den på plats.

Med den gamla rutan borta, pensla på med primer i plåtramen på bilen. Lägg den nya rutan på vadderade bockar och lägg en tjock sträng rutlim runtom kanten på rutan.

Lyft rutan - helst med sugklockor med handtag - och lägg den på plats. Är man två så är det jätteenkelt.

Lika enkelt att byta bakruta. Man gör det på 20-30 minuter.

Så enkelt att jag själv sagt upp min halvförsäkring på bilen och nu bara har trafik. Det blir bäst ekonomiskt, eftersom:

1. Jag gör reparationer själv på bilen. Och det jag inte kan fixa själv har jag duktiga kompisar som kan hjälpa mig med (mot ers. givetvis)
2. Maskin och elektronik (som man betalar för) gäller inte på en så gammal bil, så varför betala för det?
3. Stöld är osannolikt. Dels bor jag inte slummigt, dels har jag en stor vakthund och dels finns det nyare bilar som tjuvarna hellre går på.
4. Nu när jag vet hur enkelt det är att byta ruta så vill jag inte längre betala för det.

En ny ruta går på ca 2000 kr inkl rutlim. Halvförsäkringen kostar ca 4000 kr mer per år. Byte av ruta var 5:e år skulle alltså kosta ca 20 000 kr + självrisk?

Det behöver man inte vara nobelpristagare för att inse hur värdelös en sådan försakring är?
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Tack så hemskt mycket för det utförliga svaret! då ska jag testa att göra det själv!:)
Behöver det vara en tunn ståltråd eller funkar det med vilken som?
Hur får du igenom ståltråden? Trycka försiktigt ett hål
Med mejsel först å sen igenom
Med ståltråden?
Länk
20-30 minuter var nog lite väl optimistiskt förresten. Jag tror vi höll på en timme ungefär, men det kan ta längre tid om man tex hittar rost.

Var noga med inpassningen, och var självklart försiktig - det är glas. Kila ner något emellan och fixera rutan med tejp någon timme eller två, tills den verkligen sitter.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Riktigt supertips, tack Lasse. Sett att det dykt upp en del rutor på Blocket, men trott att det varit för svårt. Länk
Mja... Supertipset är att ta en minisemester till....Polen. Bytte ruta där på en E39 för 1300 kr (dvs ruta + arbete), förvisso kostar färja o boende med men en minisemester skadar aldrig:)
Rutorna på blocket kan vara asiatiska, de flesta är E-märkta, men inte alla, var observant.
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Jag rekommenderar att sätta limmet på bilen istället för rutan, risken finns om man sätter limmet på rutan att den inte hamnar exakt i läge på bilen och man får "läckage". Sätter man limmet på bilen så "går det inte att göra fel".

Det är inte fel att sätta limmet på rutan men på jobbet satte jag alltid på bilen medan vissa satte på rutan och det var inte jag som fick backjobb ;)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Man ska väl ha nåt kit med speciella distanser för rutan?
De är jättepetiga med placeringen av rutan i TIS, för att undvika vindljud.
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Tack för alla svar!

Någon som vet var man kan köpa sugproppar som kan lyfter ut rutan med?
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Länk
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Tackar!:D
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Vi använde aldrig distanser faktiskt och vi skrapade inte heller bort hela limsträngen utan vi applicerade på det nya limmet på den existerande limsträngen som givetvis skalats av en del i och med att man skar bort rutan.

Det finns säkert många tillvägagångssätt som blir bra men jag upplevde att det var lättare att ha den gamla strängen att följa och sätta nytt lim över än att ta bort allt och sedan sätta på nytt lim men som sagt, det finns säkert många sätt som är bra och som funkar.

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Beangt. Välsorterade byggvaruhus har dessa, exempelvis Bauhaus.
Jo
316
Jonas 320
Audi r8 4.2 R-tronic -09
Porsche GT3RS CS vit -10
Ferrari F430 Scuderia -10
Corvette c5
m3 cab 2004
m3 cab 2000 E36

Vindruta kan ni köpa billigt av bilglaslagret.se

Köpte Vindruta till en v70 av de för någon dag sen väldigt trevliga samt vettiga priser.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.