AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.482

Problem med aktiv styrning på min 535d-05

Hej!

Har haft lite problem med lysande varnings lampor(bilbältesspännaren,krockkudde)dock har Bmw åtgärdat dom fast ett kvarstår och det är aktiv styrning som lyser fortfarande...lönar det sig att försöka besikta den?

MVH!

ba
15
banani
Bmw 525IA Touring -04 E61
Hejsan.

Att lampan för aktivstyrning lyser har ingen betydelse vid besiktning.

Ha de
StProPro-medlem
235
Stefux
Bmw 535d F11 Touring 14
BMW 325 cabriolet Msport2 02
Prova med att ge fullt rattutslag till höger och vänster, för att sedan avvsluta med hjulen/ratten rakt. Starta sedan om bilen. kan få göra det ett par gånger.

//Stefux
Har besiktat bilen,gick genom blanka papper:-)Gjorde så som du sade Stefux flera gånger tillslut lyckades jag fast sen när jag skulle köra iväg så tändes lampan igen...

Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej brukar få problem med att lampan tänds när det är dåligt kräm i batteriet
Den tändes igår gick inte att släcka i bilen fick kalibrera den med inpa nu funkar det igen

Mvh Mikael
Ska kika på det...så irriterande:-)
StProPro-medlem
235
Stefux
Bmw 535d F11 Touring 14
BMW 325 cabriolet Msport2 02
Tänds bara lampan? Eller slutar den aktiva styrningen helt fungera? D.v.s ratten står snett förhållande till hjulen? Hur är det med servoolja?

//Stefux
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Min ratt blir sne ibland
Men det blir längre till ändläge när den lyser men det funkar alltid att kalibrera med inpa då funkar det länge
Brukar tända sig när första snön kommer konstigt nog

Mvh Mikael
ba
15
banani
Bmw 525IA Touring -04 E61
Jag har problem med att min aktivastyrning lever sitt egna liv, ibland står ratten snett ibland inte. Hade inne bilen på bmw för felsökning visade sig att styrboxen är kass. Den här styrboxen sitter under golvet på passagerarsidan. kikade under golvet när jag kom hem BLÖTT! riktigt vått. Kollade därefter dräneringarna i motorutrummet där var det tätt på högersidan. Antagligen är min styrbox fuktskadad suck.
Ja bara lampan tänds på min...

Enligt Bmw så var diagnosen(varnar för motor ställenhet: strömfel)och så gick den inte att radera

Jag har också problem med aktiv styrning samt att DST-lampan började lysa

Jag har fått följande felkoder:

- 614A Motor positions vinkel: ej initierad - Intermittent
- 613F Styrvinkelsensor, sannolikhet - Permanent
- 6145 Relation vinkelsumma, ingen övervakning - Intermittent

efter kalibrering får man bort allt men när man kör bilen så kommer symbolerna för DST och Aktivstyrning tillbaka, kollade felmeddelanden och kvar fanns 614A.
Kanske det är batteriet men det har blivit bytt för ca. två år sedan, bilen körd ca. 40t mil med detta batteri som sitter i nu.
Skall ju vara 4t mil...
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Vet du om någon bytt prismat till vinkelgivaren? Det var en mod av det på de äldre bilarna. Sitter bakom ratten på kretskortet för vinkelgivaren. Det tar kanske 1h att byta inkl kalibrering.
Nej jag har ingen aning om denna mod har blivit utförd.
Bilen har larmat för Aktiv styrning tidigare också men då har det hjälpt med en kalibrering. Måste kolla upp denna mod om jag inte hittar något annat.
Tack för svar!
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Låter som prismat. Jag hade exakt samma problem på min E61 och det var prismat. Har för mig att rep satsen kostade 400kr så det var inga jättekostnader att byta det.
Nu har jag fixat felet...
Blev att byta hela styrväxeln, 6000kr från skroten.

Länk

Hej,

Någon annan än FinnUbbe som löst problemet? På annat sätt än att byta hela styrväxeln?

Imorse var det tredje gången på ca ett år som min bil betedde sig såhär. Varningslampa för aktiv styrning (gul ratt med utropstecken), antisladdsystemet, däcktryckslampan tänds. Ratten blir ca 90 grader sne och tungstyrd.

Första gången lämnade jag in bilen och de uppdaterade mjukvaran, vilket löste problemet i drygt ett halvår. Andra gången löste jag det själv genom att använda Steflux tips, genom att att ge fullt rattutslag höger till vänster för att sedan ställa hjulen rakt. Detta var ca 3 månader sedan. Minst två av gångerna har det regnat ordentligt ute med tanke på det banani skrev om fuktskada. Kan det vara det som är problemet?

Eller är prismat mer troligt? Har inte fått någon av de felkoderna som nämns ovan.

Ratten blir alltid lite sne när jag har på sommardäcken, kan det påverka något? Första gången hade jag sommardäck, andra gången vinterdäck o nu sommardäck igen. Kan detta påverka? Med tanke på att jag kalibrerat varje gång det hänt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.