AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.226

Fixa trasig stolsvärme, standardstolar läder Oregon

fz
119
fzmoto
Z3 1,9 1997
320iA Touring 2007
Tidvis vill man ju ha stolsvärme, även i en cab. I min hade värmen gått sönder i förarstolens sits.

Sitsens värme är två seriekopplade kretsar, en kort i framkant och en längre i sitsen. På min bil hade den främre gått av. Jag lossade klädseln och bytte tråden, rätt så meckigt. Men, det finns förmodligen ett bra budgetalternativ, eftersom den främre kretsen har en egen kontakt (grön tvåpolig, finns bara en sån under stolen) kan man koppla ur den och bygla med ett lämpligt motstånd (jag mätte upp 1,5 ohm i den främre kretsen). Man tappar lite värme i framkant men det kan man kanske leva med.

Kan väl tillägga att om den bakre kretsen gått sönder är det rätt kört, där är lädret limmat mot sitsen (till skillnad mot främre som går att vika upp), så där måste man skära isär det. Vet faktiskt inte om det är praktiskt möjligt.

Men det är ju "bara" att ta ut stolen och kontrollmäta innan man börjar.

Sportstolarna förefaller mycket bättre, där är värmen i lösa mattor som kan bytas.

Calle
Tack Fzmoto för din information. Oftast är detta forum en frågelåda, man har ett problem och förhoppningsvis får man svar. Min uppfattning är att det är lika viktigt att beskriva något som man fixat, exempelvis stolsvärmen.
Nu vet även jag med andra att det är två kretsar och att den bakre är svår att fixa. Viktig information för dig och mig i framtiden, om vi får problem. Fortsätt att dela med er av erfarenhet. Vi måste inte vänta tills någon frågar. Tack Fzmoto.
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Hej,

Jag undrar om någon är duktig på el-schema när det gäller stolarna. Jag bytte nämligen stolar från en M-coupe från 99. Bilen är från 01 så alla kontakter stämde inte helt överens men efter en del surfande och letande hittade jag originalkontakter så jag kunde byta.

Jag fick ordning på allt förutom stolsvärmet så nu undrar jag om någon skulle kunna hjälp mig med det :)

Jag har kort på kontakterna och elschema, har också provmätt så att värmeslingan i stolarna funkar och att det finns spänningsmatning till stolarna.

Mvh/Rolle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.