|
|
|
|---|---|
|
Jag behöver byta en länkarm på bilen men är inte helt säker på om jag har vanligt chassi, sportchassi eller M-sport ll chassi ? Bilen är en 325iM 2003. Är ganska säker på att det är någon form av sportchassi på den frågan är bara villket? Kort och gott villka länkarmar ska jag ha? Mvh Nordstedt BMWCS #6891 | |
|
M-sport II länkarmarna passar på bilar med standard/sportchassi - enda skillnaden är att castervinkeln blir ca 1grad annorlunda (kommer inte ihåg om det var mer eller mindre vinkel). Jag köpte MII-länkarmar och monterade på min E46:a med M-sportchassi och de passade rakt av. Fördelen med de bärarmarna är att de inte har gummi/plastlagrad spindelled utan den är lagrad i metall. Skall enligt uppgift gör att det blir lite stötigare och lite bullrigare, men jag har inte märkt någon skillnad att tala om. Köpte komplett framvagnskit från claus-autoparts.se och de bärarmarna var tillverkade av Febi. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svar Johan! Hur är det om man tar länkarmar till bilar med standard chassi, passar dom på en bil med sportchassi? Mvh Nordstedt BMWCS #6891 |
|
|
Vanliga M-sportchassit och "standardchassit" har samma bärarmar, det är bara MII-bärarmarna som har lite annorlunda castervinkel och inte gummilagrade spindelleder. Dvs. MII-bärarmarna är lite mer "stumma" (och håller längre) och annan castervinkel (liten skillnad - ca 1grad) för att vara lite "sportigare". Men MII-bärarmarna passar som sagt helt perfekt rent fysiskt även på bilar som inte har MII-chassit. Det enda "problemet" som kan uppstå är att du hamnar strax utanför mätmässigt på castervinkeln när du gör en fyrhjulsinställning - kontra vad inställningsapparaturen "vill" att det skall vara. Från fabriken hade MII-chassibilar även en annan utväxling på styrväxeln än standardchassi-bilar, MEN köper man styrväxeln som reservdel hos BMW har den samma utväxling som standardbilarna...så skillnaden är nog inte så stor i realiteten. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...glömde: Skall du bara byta en bärarm? Bärarmar byter man alltid parvis och jag skulle rekommendera att du även byter styrleder, krängningshämmarstag och bakre bussningarna i bärarmarna samtidigt, när du ändå är där och mekar - merkostnaden är ganska liten om du köper delarna i ett kit plus att allt ändå är bortskruvat vid bärarmsbytet samt det faktum att du ändå måste göra en fyrhjulsinställning efter bytet oavsett hur mycket/lite du byter i framvagnen. Claus-autoparts har som sagt prisvärda och bra kit - rekommenderas! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hur vet jag om jag har MII bärarmar? Och om jag har det kan man då montera standard eller sportchassi länkarmar på den? Mvh Nordstedt BMWCS #6891 |
|
|
Knappa in ditt chassinummer här: Länk Då står det M-sport II om du har den utrustningen. Men är du osäker - satsa på MII-bärarmar oavsett - de är stabilare i spindelledsinfästningen och håller längre. Standard- och sportchassit har samma länkarmar (samma art.nr). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Super tack för hjälpen Johan B! Min bil har M-sport II enligt chassinumret. Så nu vet jag med säkerhet! tack igen ! Mvh Nordstedt BMWCS #6891 |
|
|
Vad är för skillnad mer än Länkarmarna på m-sportchassie II och sportchassie? Ni skriver att man kan ta länkarmarna från M- II till vanliga sport chassiet och tvärt om. När jag tittar runt på olika coilovers till E46 så står det ofta att dom passar alla e46 förutom M3 och M-chassie II Vad är det som gör att dom inte passar då? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.