|
|
|
|---|---|
|
hejsan! jag har ett litet problem med bilen (e34 535i, m30b35).. det är så att en kylarslang hoppade av när jag körde och motorn blev varm(mätaren han aldrig över på det röda innan jag stängde motorn). satte på kylarslangen igen och fyllde på med lite vatten och lät den svalna. sen körde jag till garaget mycket försiktigt och fyllde på med vatten och glykol. jag trodde allt va normal och jag körde hem men så skulle jag tanka och när jag startade bilen igen så kom ett meddelande upp där det stod: Engine oil press och oljelampan började lysa.. stängde fort av bilen och blev bogserad hem. väl hemma bytte jag oljan och trodde det blev bra men när motorn kommer upp i temp blir oljelampan rödare och rödare.. en "liten" förklaring av vad som har hänt ;) så jag undrar om det är oljepumpen som kan ha gått åt skogen eller någon givare bara eller något helt annat? verkar konstigt om det är oljepumpen eftersom jag har haft igång motorn flera gånger på tomgång efter detta och där är inget tickande/missljud från motorn | |
|
Kolla oljetrycksgivaren eller sladden till givaren. Sitter i bakre delen av toppen, en enkel kabel. Kanske jordar om det är smuts/glykol mm. Mvh Jonas B |
|
|
Så vitt jag vet finns det ingen oljetempmätare original i den vanliga 535an utan en vattentempmätare. Samma sak hände mig med en E30, kylaren sprang läck och den kördes med för lite vatten, nytt fylldes på och sedan lös oljelampan när oljan blev varm i motorn. Minns inte om det bara var på tomgång. Iaf så hade toppen gått. Om det berodde på avsaknad av vattnet eller pga att jag fyllde på med kallt vatten i en varm topp vet jag ej. |
|
|
Brynet: har tänk göra det, beställer en nog även en ny givare. Snajdaren: det stämmer nog de du säger. jag höll koll hela tiden jag körde så den inte överskred mitten av tempmätaren sen väl i garaget bytte jag till vinterdäck och hällde i vatten då. men om toppen har gått, borde det inte ryka/lukta från avgasröret? kan ju säga med att lampan är släckt när bilen är kall men samtidigt som bilen blir lite varmare så blir lampan lite rödare. /Tobias |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Lite märkligt att lampan fadar in och lyser starkare och starkare. Låter mer som något elektriskt fel. Givaren ska ju egentligen bete sig som en switch, antingen öppen eller sluten. Börja med att först kontrollera signalvägen samt instrumentklustret. Här är bilder där oljetrycksgivaren sitter, som Brynet redan nämnt. Länk Länk Givaren är ju bara en kabel och fungerar som så att den sluter mot jord (kommer inte ihåg om den sluter mot jord när trycket är normalt eller för lågt). Iallafall så kan sumpiga jordanslutningar från topp/motorblock ge märliga fenomen. Dessutom är en kabel dragen från samma ledning till elektronikboxen och dess fläkt (om man har en sådan). Har man vatten eller något fuffens på dessa ledningar eller någon kortsluter mot jord kan man också få roliga fenomen. Men om du lossar kontakten och låter den vara ojordad och slår på tändnigen så bör lampan bete sig på ett sätt. Om du jordar kontakten så bör lampan bete sig på det andra sättet. Om den inte gör detta så är har du säkerligen något fel i din signalväg. |
Vid närmare eftertanke så borde den jorda när allt är som det ska (vid normalt tryck). Och skapa en öppen kretsen när trycket sjunker under varningsgränsen (tror det är runt 1 bar eller liknande). EDIT : Asch, var tvärtom efter att ha kollat i Bentley. Sensorn jordar när trycket är för lågt. Sensorn skapar en öppen krets när trycket är över miniminivån. |
| bmw-slangen: va ute idag och hade av givaren. när givaren va bort lös inte lampan så då borde det va ett rätt? :) men sen mätte jag upp den men däck kom ingen ström till givaren, blinkade till så har beställt en ny och ska prova på tisdag om det funkar :) | |
Ja, om du tar bort kabeln från oljetrycksensorn (kretsen blir öppen) så bör oljelampan slockna om jag förstod Bentley rätt. Fast jag tycker det är lite knasigt konstruerat för en varningslampa. Ett avbrott varsomhelst i kablaget skulle ju isåfall göra allt allt ser frid och fröjd ut och hela oljetråget kan trilla av utan att lampan börja lysa. Men vad hände när du jordade kabeln til oljetryckssensorn. Om den började lysa då så är ju allting frid och fröjd och således kan det bara vara två saker det är fel på - oljetryckssensorn - jordningen av topp/block är dåligt Du kan ju även prova att mäta resistansen mellan oljetryckssensorn terminal och en känd bra jordpunkt (du måste verifiera att det är en bra jordpunkt annars blir dina mätningar fel). Med motorn avstängd så är givaren sluten och du bör få ett minimalt motstånd. Med motorn igång och om du har ett normalt oljetryck så är givaren öppen och du bör få ett oändligt stort motstånd. Är osäker på vilken spänning som ska finnas i kabeln som går till oljetryckssensorn. Men eftersom sensorn jordar så bör det ju vara en typ av pull-down design och kontrollmodulen står för spänningen och har ett mindre motstånd och mäter spänningen vid denna punkt helt enkelt. Men om du inte kunde mäta upp någon spänning i kabeln till oljetryckssensorn, varför skulle en ny oljetryckssensor lösa ditt problem? Det tyder ju isåfall att problemet är någonstans mellan den där kabeländen och batterit. Hur resonerade och kom du fram till att det var oljetryckssensorn som det var fel på? |
|
Mät oljetrycket när den lampan kommer på, är trycket korrekt då är det fel på givaren. Jag hade det felet varje gång jag bytte olja på min e34 lampan började blinka, det försvann alltid efter någon mils körning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.