AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.671

När de fria servicarna är slut

Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Vad kostar en service på en 535iA efter att bilen blivit tre år?
Då har bilen bara gått 2500 mil.
Det är väl inte åldern helt och hållet som avgör vad som ska servas?
Det blir oljor och filter mest?
Ro
63
Rompa4302
X5 40d -17
Bilia group har ngt erbjudande om service för e60/61 för 2495:- , olja, filter, microfilter.

Borde gå o få ngt liknande till f10/11 tycker jag.

Visa användare
741
fastEddie
Tack Rompe,

Jag gjorde ett mellanoljebyte för 1500kr på en juste verkstad.
Ro
63
Rompa4302
X5 40d -17
Jag gör mellanoljebyte oxå på min 535d. Jag tror man har igen det i att man nog kan sova tryggt om nätterna. 3000mil är alldeles för mkt!

Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Förstår ert tänk och säger inte emot.

Men är det någon som hört om en BMW som motorn rasat i pga för långa bytesintervaller av olja och filter? Det lär väl finnas många som gått över 30k nu och som servats enligt datorn.
Ro
63
Rompa4302
X5 40d -17
Ja, jag har hört det. En kille på en av mina arbetsplatser jobbade på BMW tidigare och det fanns ett antal ja...
Han varnade mig för detta när han hörde att jag köpt en 535d. Detta är mkt vanligt på Porsche cayenne S oxå. I princip en sån på lyften för motorbyte varje vecka.

Visa användare
741
fastEddie
3000 mil tycker många är för långt mellan oljebytena. + att det finns såna som jag som inte kör till jobbet. Jag kör under 1000 mil om året. Tack för alla inlägg kamrater!
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Jag har en släkting som är underhållschef på ett stort verkstadsföretag med specialfordon som är ruskigt dyra ( han kör för övrigt oxå BMW privat) Så länge man har korrekta longlifeoljor finns enligt denne maskiningenjör absolut ingen anledning att inte köra 3000 mil eller mer. Viktigt är tudsintervallrn och därför bör man byta med 18-24 mån beroende på körsätt.
Mr
218
Mr. P
Mercedes-Benz E 220 T Cdi AMG-pkt, S213 årsm.2017
Håller med Freude, med dagens oljor är det sällan några problem(även om magkänslan säger ngt annat(...lastbilarna på åkeriet jag kör för, kör cirkus 7k-mil mellan intervallerna, och vi har aldrig haft några oljerelaterade problem. Men med tanke på vad man köper oljan på nätet för, så byter jag iaf oftare på personbilen!

Egentligen borde ALLA köra BMW!
Ro
63
Rompa4302
X5 40d -17
Men tittar man i en motor som fått var 3000e mil så mår den sämre än en som fått var 1500e mil, oavsett vad ingenjörer säger.

He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Titta bara på Audi vw bilarna som gått på longlife intervall. Deras V6 bensinare rasar ju på löpande band pga detta. Endast oberoende tekniker vågar erkänna att det beror på det. Jag har plockat sönder några vw motorer med 12-18000 mil som är totalt igen koksade inuti. Det är vansinne enligt mig iaf att köra så länge med samma olja. Plocka ut 40-50 tusen mil på en longlife servad motor tror jag är väldigt sällan. I USA har vissa försäkringsbolag gått ut med att dom endast täcker motorskador om dom inte körts enligt longlife program.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.