AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.792

Trasig lambdasond?

Hej, jag funderar på att köpa mig en Bmw330 -01 och har hittat en lämplig... Problemet är att motorlampan lyser så han som äger den hade varit in och kontrollerat felkod vilket resulterade i trasig lambdasond... Kan det vara ett troligt fel eller kan det dölja sig något annat motorproblem som orsakar felkod: trasig lambda?
Edit. Lambdasonden blev bytt till en begagnad då slocknade lampan... Men tändes några veckor senare igen...

Tacksam för svar!!
Troligtvis har de fått en felkod relaterad till lamdan och inte att den är trasig eller ur funktion.
dvs man bytte den kankse i onödan.

Vad är det för felkod du får nu när motorlampan lyser med nya lamdan.
Har inte kollat vad det är för felkod nu, men antar ju att det är samma?
Bara 1 lambda sond vart bytt dock skulle tydligen finnas 4? 2 främre 2 bakre... Så det kan ju vara den andra kanske?
Vad skulle det annars kunna vara för fel som orsakar fel lambda-värde?
Kan ju vara så att det är lamda2 som gått, men det vet vi ju inte eftersom vi inte har någon felkod innan bytet att jämföra med.
Jag kanske var otydlig.. Ursäkta i så fall... Men felkoden atg lambdasonden var trasig var från innan den byttes till en begagnad lambdasond... Så jag kan fortfarande kolla upp aktuell felkod...
Brukar det kosta att kolla felkoden på en verkastad?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Finns som sagt fyra sonder - två reglersonder innan katalysatorerna och två diagnossonder efter desamma.

Man måste således veta vilken sond som skapat felkoden - sond 1 eller 2 på "bank 1", eller sond 1 eller 2 på "bank 2".

Att byta till en begagnad sond är en chansning - risken finns att den är lika dålig (eller t om sämre) än den som satt där innan!

Generellt bör man byta sonderna parvis om de har rullat mer än 10.000 mil eller så och dessutom genererar felkod, eftersom de slits succesivt och jämbördigt med varandra - dvs. byt båda reglersonderna alt. båda diagnossonderna samtidigt beroende på felkoden.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Köp en sådan här.
Länk
Ok då ska jag nog testa byta båda efter katalysatorn för det var dom som gav fel värde... Bilen har rullat 25k så är kanske dags...

En sista fråga bara: Kan något annat motorfel påverka värdena på lambdasonnden om nu lambdasonden skulle vara hel? Som ojämn gång, sot, elfel? Eller är mätutrustningen så exakt att om det står "trasig lambdasond" så kommer det att bli bra med ny lambdasond?
Och för 500 kr kan det nog vara värt att köpa ett sånt där diagnosticeringsverktyg
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vanligt fel är att det är sprickor i gummibälgarna (oftast den mellersta som har en liten "blindtarm" till vakuumet till bromskraftförstärkaren) som ger tjuvluft efter LMM.
Om sonderna är fullt friska kan de ofta kompensera tjuvluften, men om de är lite slitna orkar de inte kompensera det i systemet och kan därmed sätta felkod för sonderna. Enkelt att kolla - smyg hela insuget och känn NOGA med fingrarna i alla skrymslen och vråer så det inte är någon spricka. Kan ibland gå att snabbsöka genom att med motorn på tomgång, spraya startgas runt misstänkta ställen där det ev. läcker och då märker du om tomgången ändras.

BOSCH anger att man bör byta lambdasonder vid 10.000-15.000mil pga att de slits succesivt och reagerar allt långsammare. Dock brukar det vara vanligare att de främre sonderna ger upp före de bakre. De främre är de som påverkar insprutningssystemet medan de bakre bara detekterar om avgaserna har fel syrehalt av någon anledning.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Stopp nu, lugn.

Om du har felkod på båda bankerna så beror det nog på något annat, hur stor chans är det att 2 felkoder går sönder samtidigt?

Man måste kolla nog, är det felkod för defekt lamdasond eller är det felkod Relaterat till lamdasond?

Tex p1071 och P174 får du dessa 2 så är det blandningskoder dvs de talar om att sonderna har hamnat utanför sitt reglerområde inte att de är defekta, pga för mycket syre.
För att kunna lägga dessa koder så måste sonderna fungera.
Dessa är vanliga vid tjuvluft.

Med tourq och adapterna kan du även se sondernas funktion, att volten pendlar som det ska.

Byt inget i onödan bosch rekommenderar byte vid ett visst antal mil men den kan fortfarande fungera utmärkt i 5k mil till.
Okey, men om jag köper den där diagnos-verktyget på teknikmagasinet, kan den tala om exakt felkod eller ska jag vända mig till en riktig verkstad?
Den kan läsa koden som den registrerat då den är relaterad till motorstyrningen eftersom lampan lyser.
Du kan även lägga upp mätare för respektive lamdasond
Länk

samt även se signalen grafiskt.
Du kan även se bränsleblandningen.
här är 25% mer bränsle som sprutas in.
I detta fallet är det inget fel då det är precis vid uppstart.

Länk

Så här ser det ut när den är varm, STFT1 samt STFT2 som är intressant ligger och pendlar +- 1-2% näst intill perfekta värden.

När det är luftläcka så ligger det och "pumpar" upp och ned i mitt fall pendlade den mellan +5 til +15% vi varm motor på tomgång syntes direkt att det var något fel.
När man grejat luftläckan och startade bilen med varm motor så sparkade det bakut det gick samma värde fast åt andra hållet till negativa värden, och det började krypa ned efter 1 minut hade bilen adapterat och den var nere på 0% vilket är den ultimata blandningen.
Glömde förståss sista länken, så här ser det ut när den är varm.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.