AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.420

Står 'i' i 320i för insptrutningsmotor?

Ni
966
Nip
320i-04
Sett rätt mycket om att det är insugsmotorer - men har alltid trott det stod för insprut.

Sugsmotor = förgasarmotor, eller?

Kan någon redan ut begreppen, tack.
Ri
63
Rimax
BMW 320I E46 -2001
I står för insprut. Jag tror att en enkel google sökning skulle klargöra det Länk.
i står för insprutning.
Sugmotor=motor som suger i sig luften utan hjälp av turbo/kompressor.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Lägger till en liten förtydligan här..

Sugmotor vs överladdad motor anger hur LUFTEN kommer in i motorn.

Sugmotor : Luften sugs in tack vare det undertryck som bildas när kolven åker nedåt i cylindern.

Överladdad motor : Luften får även här hjälp att komma in med hjälp av undertryck men framförallt får den extra hjälp med hjälp av en turbo eller kompressor för att få i sig mera luft. Största skillnaden mellan turbo och kompressor är hur de drivs runt, turbo drivs runt med hjälp av avgaserna och kompressor drivs runt med rem/kedja/kugghjul.

Insprutningsmotor vs förgasarmotor anger hur BRÄNSLET kommer in i motorn.

Insprutningsmotor : En eller flera små munstycken sprutar in bensin i en finfördelad dimma - vanligast är att man har ett munstycke per cylinder (sitter då oftast lite ovanför insugsventilen).
På moderna motorer har man direktinsprutning, där sprutar munstycket bränslet direkt in i cylindern istället med ett mycket högre tryck än en vanlig insprutningsmotor.

Förgasarmotor : Använder sig av en eller flera förgasare som blandar luft och bränsle och som sedan motorn suger i sig som en färdigblandad bränslemix. Förgasaren bygger på Bernoullis princip, när luft flödar över ett litet rör med bränsle bildas ett undertryck och det sugs ut bränsle som blandas in i luftströmmen.
Ni
966
Nip
320i-04
Tack - men förstår inte varför man kallar det sugmotor om det är insprut, med avseende på bränsleblandning.

En turbokompressor är inte det likväl bränsleblandning den pressar in mer av - bara mer luft går väl inte bilen fortare av.

Sett det så mycket på AP, så jag ville få det utrett.

Men ber om ursäkt för frågan om det finns otvetydig förklaring på google.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Se mitt inlägg - jag ville trycka lite extra på att du blandar ihop två helt olika saker.

Du ska hålla isär olika sätt att få in LUFT i motorn och olika sätt att få in BRÄNSLE i motorn!

När man säger sugmotor syftar man på vilket sätt motorn får i sig LUFT! Har ingenting med hur bränslet kommer in i motorn.

Läs igenom mitt inlägg en gång till och peka ut om det är något som är oklart där.
Ni
966
Nip
320i-04
@bmw-slangen: sorry såg inte ditt inslag när jag skrev min.

Solklart nu för min del, tack.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Skönt att höra :-) Började undra hur jag kunde misslyckas så fatalt med min förklaring :-)
Ni
966
Nip
320i-04
Jag är säkert trög - men kanske inte fullt så trög. ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.