AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.025

Avställning av stulen bil

Visa användare
139
JensDavid
750iAL -90
Halloj, min bil är stulen och min enkla fråga är om jag kan ställa av bilen när jag nu inte längre brukar den. Följdfrågan gäller försäkringen, är det lämpligt att säga upp den också om jag nu får ställa av bilen?

Svar som "Ja det får du" eller "Försäkringsbolaget ställer av och säger upp försäkringen åt dig" är överflödiga då jag har folksam, och inte tror att de kommer behandla mitt ärende än på några veckor/månader. Länk/källa för att styrka påstående vore väldigt snällt då jag inte vill äventyra min ekonomi mer än nödvändigt :-)
Visa användare
139
JensDavid
750iAL -90
Jag har kollat runt på transportstyrelsens hemsida en massa men det står ingenting där, samma sak på google.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad säger ditt försäkringsbolag?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Bilsport&MC-försäkringen ställer av bilen åt dig när bilen rapporterats stulen t.ex

Länk
Visa användare
139
JensDavid
750iAL -90
Jag tänkte att det skulle finnas nån info någonstans, men det verkar som om man är utelämnad åt att sitta i telefonköer som jag så gärna hade sluppit
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Du kan ge dem dina uppgifter via deras hemsida så ringer dem dig = du slipper sitta i telefonköerna du så gärna vill slippa :-)
Ro
63
Rompa4302
X5 40d -17
Jg ställde av min evo när den vart stulen, det gick mkt bra enligt bolaget då den var anmäld stulen.

Visa användare
139
JensDavid
750iAL -90
Jo jag har ringt dem och fått svaret att de ställer av bilen när de behandlat min "skadeanmälan". Efter lite efterforskningar på nätet så har en hel del fått vänta i 1-2 månader innan detta sker. Jag har gått händelserna lite i förväg genom att ställa av den direkt nu och skickat ett extra mail till folksam för att försäkra mig om att jag inte ska ha nån försäkring längre :-)

En anledning till min förvirring var bl.a att det stod på transportstyrelsens hemsida att trafikförsäkring var nödvändig att ha även om bilen är stulen (förutsatt att bilen är påställd). Men vem skulle vilja betala skatt på bilen när man inte längre kan bruka den? Så hela "informationstexten" var både överflödig och förvirrande. - Tack för alla svar
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Du säger ju att det står på Transportstyrelsens hemsida att du måste ha en trafikförsäkring om bilen blivit stulen om bilen är påställd, och det är ju i sak helt självklart, eller hur? Vi har ju försäkringsplikt i Sverige för personbilar.

Däremot MÅSTE du inte ha bilen PÅSTÄLLD, och det är ju heller inte en slutsats du kan dra av den texten som du just citerade. Det är ju klart att ingen vill betala skatt för en bil som är stulen, och det behöver du ju heller inte göra om du ställer av bilen, och det har du ju tydligen gjort,

...Så vad är egentligen problemet?
Visa användare
139
JensDavid
750iAL -90
Problemet är att jag inte hittat information som uttryckligen säger att jag kan ställa av mitt fordon och ha det oförsäkrat när någon annan olovligen brukar den.
Efter att ha blivit av med en bil som jag pendlar med och kör mellan 2-3000 mil per år så vill jag va på säkra sidan och inte behöva åka på skadestånd om nån krockar med den dagen efter föräkringen upphört. etc - Det var problemet

Jag tror att det egentligen är ett ikke-problem då försäkringsbolaget normalt sköter den biten med avställning osv. Men handläggningstiderna är inte nådiga och jag ville göra något själv.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ja, din situation är ett icke-problem. Det är bara att ställa av den. Det är inte olagligt att vara ägare till ett fordon som brukas trots att det är avställt. Det är olagligt att BRUKA ett fordon som är avställt - men det är biltjuvens problem och inte ditt!

Det är olagligt att själa en bil - men inte att vara ägare till en stulen bil.
Det är olagligt att köra en avställd bil - men det är inte olagligt att vara ägare till en avställd bil som körs trots att den är avställd (så länge det inte är du som är föraren förstås).

Du kommer inte få problem med det - trafikförsäkringsföreningen kommer att ersätta ALLA skador bilen vållar andra i trafiken. Det är de skyldiga att göra. Jag skulle nog säga att ditt försäkringsbolag dessutom säkert är rätt angelägna om att du ställer av bilen - annars blir det ju de som får betala skadorna.

Visa användare
139
JensDavid
750iAL -90
Jag tror också det. Banditerna hann krocka bilen innan försäkringdbolaget hann handlägga ärendet (3 veckor), men jag hade redan gått händelserna i förväg och ställt av den osv.

Det roliga är att bilen blev krockad i en polisjakt och tre stycken idioter sitter häktade för tillgrepp av bil, narkotikainnehav etc. fattas bara att de har råd att ersätta mig för bilen då de hade sönder den
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.