AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.498

Hur är E90 coupe alt e46 i bankörning, Xdrive/Xi för/nackdel?

Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Sitter i köpa banorna och ser över mina valmöjligheter och då jag tänker hänga med på lite bankörning så kunde detta vara intressant att veta.

Min ekonomi tillåter inte direkt någon M3 och hade desutom tänkt ha bilen året runt så då faller tanken på att köpa M3 helt bort för det vore en synd :).

Så Jag har siktat in mig på en 330i e90 men kan även tänka mig en E46 just för de är så pass mycket billigare och ger spelrum för mer uppgraderingar.

Bankörningen kommer inte vara något man gör varje helg men hade varit kul att dyka upp med något som man inte blir utskrattad i och är pinsamt långsam i.

Är väldigt intresserad av att få reda på vad för positiv eller negativ effekt Xdrive har på dessa bilar vid tex bankörning?
Visa användare
789
johmei
335i E92
I'm du inte ska ha m3 så sikta på så mkt motor du kan då resten är det samma. Om budget är tight ta en bra e46 och kitta rejält hellre än e90 som du inte har råd att fixa med. Du kommer ha bra med utgifter för däck, bromsar m.m. Om du ska åka lite bana.
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Nu blir det sällan aldrig som man riktigt hade tänkt sig men E46 är klart det bättre valet när man syftar på ekonomi men känner att där finns rum för en E90 330i 325i.

Har planer att även göra en bilsemester till Nürburgring med några kompisar nästa sommar och tror att en E90 faller under termen lagom.

Har hunnit kolla lite på uppgraderingar till chassit nu och tycker priserna mellan E46 och E90 är inte speciellt stor.

Antar att M-paket med lite styvare fjädring är att föredra och givetvis sportstolar
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har kört E90 och E46 en hel del på bana och E90 har tveklöst ett bättre chassi i orignalutförande. I ombyggt utförande hänger det nog mest på hur väl saker och ting är inställt, samt på vad som gjorts.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Skit i Msport om du ska åka bana. Du behöver bättre chassi iaf. Och bromsarbelägg minst. Gärna vassa däck så klart men för en tripp till ringen känns det onödigt. Ska du åka långt är E90 klart bättre med comfort och modernare inredning. Jag skulle köpt en 335i, otroligt stor skillnad i motor mot 330 och skulle snart ångra 330E90 som är väldigt kall enligt mig. 325 tycker jag är ett sundare val.
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Ja jag började gå mer o mer i dessa banor om 335i/335xi efter jag gick o la mig igår. den är dessutom bara ett chip ifrån M3 E46 motorprestanda.

En bekant till mig sa att skaffa en 325i istället E90. Han har ett trimkit på sin med annat insug och programvara som iaf på papper ska ge honom en 330i. Har bara kört en standard 325i men hans 325i är märkbart kraftigare.

Johmei: Du kan ju vara rätt person att fråga. hur upplever du 335i att äga? är det en problemfri bil eller har du haft några dryga motorproblem som du nog hade klarat dig utan på en 325i/330i?
Visa användare
789
johmei
335i E92
Inte haft några problem men servar och donar min bil ganska mycket. Jag har kört bilen med 380-480 hästar under två års tid snart och den går utmärkt. Jag har även kört runt 10 bandagar med klibbigare däck och bättre belägg m.m. och bilen håller bra men går väldigt varmt.

Vanligt strul är annars WG rassel som inte är skadligt men irriterande. Lösning är turbobyte som är svindyrt som du kan förstå. Om du börjar trimma kommer du säkert få byta tändstift och kanske se över vakum och överladdade delar som ofta läcker med åren. Detta blir lätt märkbart när du laddar på mer.

I övrigt underbar bil. En keeper. Tittar ju nu på racigare coils och quaife diff för att få en M3 dräpare även på bana.
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Kanske borde kolla lite närmare på de där 335:an jag är också en sådan person som gärna servar och håller på rätt mycket. byta olja på bilen är rena yogan för mig plus man kan kolla så allt verka vara i sin ordning.

när byte de från dubbelturbo till singel turbo? du råka inte veta vilket som är att föredra mellan dessa två.

en annan bil som jag är svag för är 135i coupe. Tycker dessutom att den går i BMWs fotspår istället för E90 M3 som jag tycker är ett steg åt fel håll med V8
Visa användare
789
johmei
335i E92
Slutet 2009 gick man över till N55 motorn. N54 är bättre om du vill peta ur mer effekt. Om du ska åka original är väl den nya singel något "bättre" med lite lägre förbrukning, något annat motorljud och nyare design.

135 är samma-lika men i något mindre kostym.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.