|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Funderar på att köpa min första BMW. Har tänkt mig att köpa en familjebil som ska hålla för 5-6 år, är av bra kvalite och förhoppningvis ska inte servas jämt. Funderade först över att köpa en Focus/Megane/liknande miljöbil för ca 50-60.000kr men sen tänkte att det är lika bra att lägga till "några tusen" så får jag en bra bil också. Nu tänker jag köpa en långmilare BMW 520d LCI från 2008 får 100.000kr. Bilen är svensksåld, haft bara en ägare. Enligt Carfax har inte varit stulen, skrotad eller taxibil. Varit leasingbil och fick "ny ägare" 04.2012 men ägaren sa att han köpte det som ny 07.2008. Bilen: Länk Sista 7 av VIN är: C016819 Vad tror ni? Är priset rimligt? Tar jag en stor risk pga långmilare? Mvh David | |
|
Hej och välkommen till forumet! Det är inte lätt att "fjärrskåda" en begagnad bil men det jag ser att bilen har en gummimatta i bagageluckan. Det är ett extratillbehör som människor som bryr sig lite extra om sina bilar brukar köpa till( inklusive mig). Bilen ser fin ut och med få ägare brukar det båda för att den är omhändertagen väl. Antar att bilen gått som firmabil med de milen på mätaren. Kolla med köparen om den är skött av Hackefors Bil i Linköping Länk , det är en av de närmsta auktoriserade BMW-verkstäderna och de är klockrena. Använder mig själv ibland av de och jag bor i 08. Önskar du vara extra säker på ditt köp så investera en tusenlapp eller två och låt Hackefors gå igenom hela bilen åt dig i ett biltest så kan du om de upptäcker något som behöver åtgärdas använda det som bra prutargument. Erik kan hjälpa dig mera där, hälsa från mig. Tänk främst på skicket och inte på priset samt ha inte bråttom med ditt köp, då är risken minimal att något blir kostsamt i längden. Om jag hade varit i din sits ser du vad jag hade gjort innan jag köpt den:) Lycka till! Asken |
|
|
Se till att få bilen nybesiktigad utan anmärkning innan köp, sista besiktningstid är 2014-01-31 och med de milen borde det gå att pruta en 5-10% utan problem. Mvh Asken |
|
| Ok utrustning och annonsen verkar seriös. Kolla ytterkanterna i hörnen på falsen nedanför den öppningsbara glasrutan. Där bildas det lätt rost och lacken bubblas. Bör gå att få åtgärdat på rostskyddsgarantin. Bra att kablaget till bakluckan är bytt för det är också ett vanligt fel. | |
| Det är rutan på bakluckan jag talar om ovan. | |
|
Är bilen välskött är det inget att vara rädd för. Koppling och svänghjul bytt, då är den dyra posten gjord. Kablage lagat - då slipper man böka med det själv. Om den gått mycket stad är det nog dags för en rengöring av partikelfiltret snart. Om den gått mestadels landsväg är det nog ett bra tag kvar, om överhuvudtaget nödvändigt. |
|
|
Hej! Tack för alla svar! Hur viktigt är att bilen är nybesiktigad? Har svårt att hålla mig lugn och göra ett bra och genomtänkt köp :). Känns som jag vill bara ha bilen hemma. Bilen var servad hos Hackefors Bil i första 2-3 år (minns inte exakt) sen dess har varit servad i Göteborg. Ska kika på bilen på lördag och vi få se vad är det som händer. Spännande! Hälsningar, David |
|
| Med tanke på miltalet så skulle jag vilja ha bilen nybesiktigad innan köp så jag vet att det inte finns för mycket glapp i leder och liknande. | |
|
Tack för alla tips! Fick pruta ner priset 5% på telefon pga bilen har inte urkopplingsbar luftkudde (som är viktig för oss) samt ska vara nybesiktigat innan vi köper den. Imorgon ska kika på bilen, väldigt spennande! |
|
|
felmeridavid: Har du varit och tittat på bilen?... hur vad den?... blev det någon affär... ? |
|
|
Hej! Vi har köpt bilen. Verkar väldigt rent och fint trots den har gått 24000mil. Ägaren käns seriös men okunnig (viset inte knapparna på ratten eller att bakdörrarna har barnlås, etc) vad bilen kan. Vad jag blev överraskad var att den har ingen Navigation som jag trodde alla 5serie har. Det gör inget egentligen om man har en smartphone. Provkörde den, käns så lätt och normalt ( har en Audi A4 B6 1.9TDI som är också diesel...). Var lite rädd för att vara för stor (eller kommer att känna så) men nej. Perfekt storlek fram och bak, bra med plats. Happy! :) |
|
| Grattis till nya bilen. Navigation har alltid varit ett dyrt tillval hos BMW och de flesta femmor saknar det. Det blir vanligare på de större motorerna från 530d och uppåt. Det är först nu när BMW har ett speciellt navigationspaketet till F10/F11 facelift som jag ser att fler och fler har beställt navigation. | |
|
Tack Gorban! I egentligen vi har kommit överens och imorgon ska bilen på besiktning. Om allt är som ska så betalar vi. Kan ni tipsa en bra försäkringsbolag? (villa och liv har vi oss TH) |
|
|
Tyvärr har svenskar varit dåliga på att beställa navigation. Men redan på 525xd E60 har 84% av de tillverkade navigation från fabrik. Jag gissar att andelen ligger över 50%, även för 520d E61 LCI. Men de svensksålda drar säkert ner procenttalet. Du bör åka billigt och bekvämt i bilen, ett klart val över en Focus. Lycka till! Mvh Stephan |
|
| Om du har villan i TH kan du kanske börja kolla pris med dem, annars har IF BMW originalförsäkring och har även varumärket Watercircles som är lite billigare, jag brukade köra en priskoll på insplanet.com men glöm inte att jämföra vad som ingår och vilka självrisker som gäller. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.