AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.407

E39 Hastighetsmätare funkar inte, vad ska jag göra?

Ro
14
RoniKarre
523i Touring -99 (A-traktor)
Tjena!
Hastighetsmätaren funkar inte på min E39, samt bränsleförbrukningsmätaren.
Vad ska jag göra, hur fixar jag detta?

Mvh, Roni
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hur är det med ABSn? Signalen till hastighetsmätaren tas från ABS-givaren, höger bak.

Med vänlig hälsning Håkan
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Sorry, vänster skall det vara.
Ro
14
RoniKarre
Förra ägaren hade bytt frambromsar om jag inte har fel. Och bakbromsarna "hackade". Det kan vara tvärt om. Sen var bromsarna från Biltema om det har någon betydelse.

Mvh, Roni
r1
195
r1tobbe
325(kompressor) coupe e36
328 touring e36
m3 limo e36
e36 touring 316
Yamaha r1
+ massa andra
det kan vara s1 batterierna som är dåliga.prova o byta hela instrumenthuset det är ganska lätt kostar heller inte så mkt.
kolla bara så du får rätt nummer
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad säger felkodsavläsningen?

Med största sannolikhet är det vänstra bakre abs-givaren som inte fungerar - vanligt fel.

Kom felet plötsligt?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ro
14
RoniKarre
Jag köpte bilen i måndags, och lämnade in den för ombyggnation av A-traktor. Så bilen är inte här just nu.

Mvh, Roni
Glöm tipset om SI-batterier, dessa finns inte på E39. Byte av hela instrumenthuset är inte speciellt billigt, dessutom måste det kodas och synkas mot mätarställningen som lagras på flera ställen i bilen osv.
Men ganska säkert så har du som redan nämnts fel i ABS-givaren vänster bak, hastighetssignalen från denna matar bl.a hastighetsmätaren, förbrukningsmätare, signal för dragen handbroms, öppen dörr, hastighetsstyrd volymkontroll, intervalltorkare mm.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.