|
|
|
|---|---|
|
Original 224/45/17 8" och 9" breda fälgar Teoretiskt skall jag ha typ 235/35 med -0.8% rullomkrets och 255/30 med +0.2% rullomkrets Kommer antispinn säga till om jag kör 225/35 +0.9% och 255/25 med +4,1% ? Varför jag vill ha 35 profil i bak är pga däckutbudet. | |
|
Svårt att tänka mig att det skulle påverka "antispinn". Borde inte heller ha någon påverkan på ABS:en, farthållaren, Naven, sätesinställningen, stereon eller förbandslådan. Om det däremot skulle påverka däcktryckskontrollen, är det ju en smal sak att nolla den... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Antispinns limit är 5% skillnad på samma axel och mellan fram och bakaxel. Ju närmare limit ju känsligare Antispinningrepp. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Så då skulle skillnaden egentligen bara bli 4,1 - 0,9% = 3.2%? | |
|
Mittåt, Jag försökte vara lustig, men bet visst bara mig själv i svansen. Vad är det jag inte förstår? På vilket sätt skulle diff. rullomkrets påverka antispinn på en tvåhjulsdriven bil. Uppenbarligen är det något jag missat...? |
|
| Ja om bilen tror att däcket spinner för att det rullar snabbare än det gör. Tror den använder sig av ABSgivaren som märker av när däcket slirar/rullar för snabbt. Detta borde märkas på ett däck som har för liten rullomkrets iaf. Kanske är det tvärt om med ett däck med för mycket rullomkrets, antispinnen går i för sent. | |
|
Aha, då fattar jag hur du menar! Såvitt jag kan förstå registrerar dock hjulhastighets-sensorerna (wheel speed sensors) inte rullhastighet i förhållande till en av tillverkaren viss given rullomkrets, utan endast förändringar mellan de fyra hjulens rullhastigheter. Det torde alltså i princip vara möjligt att köra med vilken rullomkrets som helst utan att det skulle påverka ESP:n. Detta är dock inget jag kan garantera, utan resultatet av lite googlande: "When the signal from one wheel changes abruptly from the others, the control module understands that the wheel is beginning to lose traction". |
|
|
Aha ok, så länge skillnaden mellan bak och framhjul inte överstiger 5% så skulle det funka då, även om man exvis skulle gå ned på 20% mindre rullomkrets fram/bak än original rullomkrets. Det kan nog stämma då jag på en E39a körde med vinterjul bak och sommar fram med olika rullomkrets, blev tvungen att stänga av antispinn pga att den gick över 40/kmh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.