AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.786

Olika märkningar rullmotstånd etc för samma däck

Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Märkningarna för rullmotstånd, våtegenskaper och däckljud varierar på olika sidor även om det är samma däck. Någon som har en bra förklaring?
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
ja, skumt, jag har sett detta med. och på däckonline är vissa däck inte "sorterbara" på egenskaper, men klassningen syns när man klickar på detaljer.

appropå detta - vilka egenskaper värderar ni högst? jag skulle satsa på våtegenskaper - det är ju då man oväntat inte får den bromsförmåga man är van vid (fast det regnar ju jämt här i göteborg).

kör man mycket långkörningar blir kanske prio ett något annat?

vad är er "perfekta" balans?

Jag:
B våtgrepp
D rullmotstånd
C buller
C fäste i torrt (min egen kategori)
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Beror på vilken bil jag ska ha de på. Nu ska jag ha däck till Z4an och den brölar redan rätt bra/drar mycket bensin så jag bryr mig inte om ljudnivån men rullmotståndet och våtegenskaperna får gärna vara låga.

Uniroyal Rainsport 3 lutar det åt för tillfället.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla så att du jämför äpplen med äpplen och inte äpplen med päron...

Däck som har samma namn, samma storlek och samma hastighetsklassning kan skilja sig åt genom att t ex. ha olika biltillverkarspecifika märkningar (BMW: *, Mercedes: Mo, Audi: A etc.) alternativt inte ha någon biltillverkarspecifik märkning alls.

Beroende på ovanstående märkningar/klassningar kan däcket ha en annan uppbyggnad, annat mönsterdjup, lite annorlunda mönsterutformning, annan stomme, annan gummiblandning etc. - små skillnader som kan göra att rullmotstånd, bullernivå, våtgrepp mm. blir annorlunda.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.