|
|
|
|---|---|
| Märkningarna för rullmotstånd, våtegenskaper och däckljud varierar på olika sidor även om det är samma däck. Någon som har en bra förklaring? | |
|
ja, skumt, jag har sett detta med. och på däckonline är vissa däck inte "sorterbara" på egenskaper, men klassningen syns när man klickar på detaljer. appropå detta - vilka egenskaper värderar ni högst? jag skulle satsa på våtegenskaper - det är ju då man oväntat inte får den bromsförmåga man är van vid (fast det regnar ju jämt här i göteborg). kör man mycket långkörningar blir kanske prio ett något annat? vad är er "perfekta" balans? Jag: B våtgrepp D rullmotstånd C buller C fäste i torrt (min egen kategori) |
|
|
Beror på vilken bil jag ska ha de på. Nu ska jag ha däck till Z4an och den brölar redan rätt bra/drar mycket bensin så jag bryr mig inte om ljudnivån men rullmotståndet och våtegenskaperna får gärna vara låga. Uniroyal Rainsport 3 lutar det åt för tillfället. |
|
|
Kolla så att du jämför äpplen med äpplen och inte äpplen med päron... Däck som har samma namn, samma storlek och samma hastighetsklassning kan skilja sig åt genom att t ex. ha olika biltillverkarspecifika märkningar (BMW: *, Mercedes: Mo, Audi: A etc.) alternativt inte ha någon biltillverkarspecifik märkning alls. Beroende på ovanstående märkningar/klassningar kan däcket ha en annan uppbyggnad, annat mönsterdjup, lite annorlunda mönsterutformning, annan stomme, annan gummiblandning etc. - små skillnader som kan göra att rullmotstånd, bullernivå, våtgrepp mm. blir annorlunda. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.