AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.175

Airbaglampa lyser e36. Byta ratt lösningen?

sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Besiktade idag och fick nedslag på srs airbaglampa. Både lampan och airbagen sitter ju inbyggda i ratten så en besiktningsratt från vad som helst bör ju lösa mitt problem?
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Nu vet jag inte hur det ser ut i e36 men lampan måste ju lysa ett par sekunder när du vrider på tändningen, annars blir du underkänd ändå.. Kolla felkoder och hoppas att det inte är så struligt att fixa det:)
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Men lampan och airbagen sitter ju i ratten så byter man ratt till en utan airbag så finns ju ingen lampa kvar och heller ingen airbag? Problemet skulle väl vara om den är reg besiktad med airbag och således ej får ändras men jag tror ju inte det?
Sen när sitter airbaglampan i ratten???? Att byta ratt kommer inte släcka lampan. Lampan måste släcka med "diagnosverktyg" o förblir slocknad om allt är i sin ordning. Tänkbart fel är släpringen i ditt fall
St
80
StefanE
325ti Compact -04
En sån ratt diskuteras här:
Länk

MVH
Stefan
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ratt med och utan airbag har olika utformning på splinesen så även om man hade velat byta så hade det inte gått.

Och hade man monterat dit en ratt utan airbag så skulle systemet känna av och lysa med lampan tills den smälter :-)

Som tidigare påpekats så sitter airbag-lampan i intrumentklustret, inte i ratten.

@sneable : Allvarligt, har någon skruvat dit en airbag-lampa i din ratt?

Yes, vid besiktning måste airbag-lampan måste lysa när man slår på tändningen och slockna när man startar motorn.

Låt oss anta att du skulle fixat problemet, du måste ändåså ha ett verktyg för att radera felkoden. Denna typ av system släcker inte sina varningslampor trots att den känner av att felet är fixat, har det varit ett fel någon gång så måste man gå in och radera felkoden för att lampan inte ska lysa.

Det kan vara fel på släpringen, kan vara något fel på ratten. Men det kan även vara en så pass enkel sak som att någon haft kontakten/ratten demonterad och råkat slå på tändningen - då får du en felkod lagrad och lampan lyser sen framöver.

Har bilen passagerarairbag? Då kan sensormattan vara problemet (vanligt på E39-modeller vill jag minnas).

Första steger är ju att radera felkoden och se om lampan åter börja lysa. Om den börjar lysa så är det bara att läsa av felkoden och påbörja felsökningen.

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@StefanE : Allvarligt, finns det ratt med en airbag-lampa i? Eller är det bara amerikanarna som hittat på något barnsligt nu igen?

Om det är sant, hur tänkte de där egentligen? Vilken lampa gäller isåfall, måste ju rimligtvis bara den i instrumentklustret?

EDIT : Ja, jäklar! Verkar finnas... Ja, då får jag ta tillbaka min spydighet att någon tokstolle monterat en airbag-lampa i ratten (och istället säga att flera tokstollar måste ha kommit överens om att det var en bra idé). Positivt är att man alltid lär sig något nytt!
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Fanns ju i ETK också - har aldrig sett denna förut...
Länk
Länk
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Nåja det verkar ju finnas en hel del experter här men dom flesta har ju fel :)

Så till saken med risk för att verka tjatig så JA lampan sitter i ratten. Det finns INGEN lampa i instrumenthuset och hurvida dom har olika splines vet ja ej? Men denna lampa går inte släcka med diagnosverktyg eller ens läsa av då det inte sitter ihop med bilens system.
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Köpte en ratt på skroten utan airbag för 100 kr idag och den passade, dock stämde inte stiftet för tutan 100 % så det får man väl lösa.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jupps, det här med lampa i ratten var något helt nytt för mig iallafall så det som jag nämnt tidigare gäller endast system med airbag-lampa i instrumentklustret.

>> Ratt med och utan airbag har olika utformning på splinesen
>> så även om man hade velat byta så hade det inte gått.
Finns beskrivet här på forumet och har själv verifierat det på tex E34-modeller.

>> Och hade man monterat dit en ratt utan airbag så skulle
>> systemet känna av och lysa med lampan tills den smälter :-)
Beskrivet i tex Bentley-manualen men har själv verifierat detta på E34.

>> Yes, vid besiktning måste airbag-lampan måste lysa när man
>> slår på tändningen och slockna när man startar motorn.
Detta är inget jag hittat på utan kommer från Transportstyrelsens TSFS 2011:101 tillägg (som grundar sig på 2010/48/EU direktivet).

>> Låt oss anta att du skulle fixat problemet, du måste ändåså
>> ha ett verktyg för att radera felkoden. Denna typ av system
>> släcker inte sina varningslampor trots att den känner av att
>> felet är fixat, har det varit ett fel någon gång så måste man
>> gå in och radera felkoden för att lampan inte ska lysa.
Beskrivet här på forumet, även i Bnetley-manualen men har även verifierat det på tex E34.

>> Det kan vara fel på släpringen, kan vara något fel på ratten.
>> Men det kan även vara en så pass enkel sak som att någon haft
>> kontakten/ratten demonterad och råkat slå på tändningen - då
>> får du en felkod lagrad och lampan lyser sen framöver.
>>
>> Har bilen passagerarairbag? Då kan sensormattan vara problemet
>>(vanligt på E39-modeller vill jag minnas).
>>
>> Första steger är ju att radera felkoden och se om lampan åter
>> börja lysa. Om den börjar lysa så är det bara att läsa av felkoden
>> och påbörja felsökningen.
Beskrivet på olika forum, men även i Bentley-manualerna. Har även verifierat en del av detta själv på E34.
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Besiktade idag och den gick igenom tillslut. Dock ringde han ett par samtal till bland annat BMW då han kunde se att bilen skulle ha airbag som standard.
Men utan varningslampor var det inte mycket att göra
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bra med feedback hur det gick, uppskattas i forumen!

Kul att det löste sig, var själv lite fundersam på hur besiktningproceduren skulle hantera detta.
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Det blir att inhandla ett 12v tidrelä att bygga in i ratten då slipper man krångla varje år. Detta var mest för att se om det gick
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.