AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.354

330xia E91 misständer (Har Felkoder)

Ma
189
Max_k
530xD -12 m-sport
Hej!

Började för 2veckor sen då jag skulle till jobbet på morgonen. Startade bilen och motorlampan lös samt att bilen gick väldigt ryckigt. Så fick låna en felkodsläsare av en kompis. Fick då upp att den misständer på cyl5 och att vanos solenoiden på avgassidan gått.

Läste att de inte är så ovanligt och man kan rengöra och byta plats på dem. Så jag rengjorde och de vart ingen skillnad. Så jag testade byta plats på dem för att se om felkoden flyttades till insugssidan. De gjorde den.

Så beställde en ny solenoid, satt dit den idag och bilen startade upp, gick hyffsat på tomgång sen börja den hosta och dog. Kollade upp felkoderna igen.

Hade då kvar samma vanos solenoid men även lite nya saker.

P0012 Camshaft Positon Actuator A - Bank 1 timing over-retard

(kammen står ej i rätt läge på insugssidan??)

Så jag provade skifta på den nya jag köpte och den gamla som fungerade.
Då gick bilen som den gjort förut igen, den misständer på 5an. Och fick även nu en ny kod

P0341 Camshaft Position Sensor A - Bank 1 CKT Range/Perf

Dock verkar den spara alla gamla koder då jag kan bläddra genom dom igen.

Vad tror ni är fel? Är Kamaxelgivaren paj? Ska jag byta den andra vanos solenoiden också?

/Max
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Har du raderat de gamla koderna innan du gjort ny sökning? Hängde inte med riktigt men bilen sparar ju alla koder så länge man inte raderar dem...
Ma
189
Max_k
530xD -12 m-sport
Jo har raderat dem med datorn, men de vill inte försvinna. Kanske alla är kvar då? För koden för den bytta vanos solenoiden är fortfarande kvar
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Precis min tanke. Prova annan felkodsläsare, annars riskerar du att gå i cirklar runt det egentliga problemet...
Ma
189
Max_k
530xD -12 m-sport
Jo den är egenligen till Audi/Vw.
Men kan de vara kamaxelgivaren nu? Jag inbillar mig att den går bättre än innan jag bytte vanos-solenoiden.

Vars sitter kamaxelgivaren?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.