AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.627

Ojämn gång M57

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Har en -01 330xdaT som går väldigt lurvigt på låga varv inklusive tomgång. På högre varv går den som en dröm. Har felkod på laddtrycksensorn. Motorn går helt som den ska kall. Vid lugn körning börjar den gå ojämnt på låga varv successivt när tempen stiger. Vid full drifttemp går den bra först över 1500rpm. Vid hård körning gör den likadant men den går ännu ojämnare och vid full drifttemp ändå upp till 2000rpm. Om den stått avstängd en stund går den klockrent den första minuten (typ) för att snart återgå till att gå lurvigt.
Jag tror den går fett. Bränsleförbrukningen på momentanförbrukningsmätaren (vilket ord!) tyder på det.
Det försvinner kylarvätska. Om den hamnar i förbränningen kan det kanske förklara den lurviga gången. Frågan är isf varför den går bra på högre varv. Den startar även mycket bra (varm som kall) vilket den rimligen inte borde om den tar in glykol. Har hittat ett litet glykolläkage under insuget nånstans som ev kan förklara vart kylarvätskan försvinner. Dock oklart.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Kan vara en spricka i EGR kylaren som öppnar sig av värme.Den borde då ryka vitt vid varm motor och tomgång.

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Rev insuget och kunde konstatera att den läkt på minst en cyl av sotmängden utanpå runnern att döma. Swirl spjällen var också borttagna så jag bytte hela insuget mot ett med plastspjäll. Nu går den rent.

Hittade även vattenläkaget, var en o-ring på ett vattengrenrör under insuget som läkte. Själva röret var skadat där o-ringen ska ligga så jag köpte ett nytt rör också. Blev tätt och.fint.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.