|
|
|
|---|---|
|
Hej. här om dagen så la våran x5a av började tappa orken och växlade ner (körde på fart hållaren) för att sen bara rulla tills den stannade, inga lampor eller nått tändes. När jag kollade oljan på den så var de vatten i oljan (brunt skum/klägg) både oljestickan och i locket. samt att kylvattnet är borta. så antar nästan att top packningen har gått på bilfan. någon som har någon bra guide för att byta den? tänkte ge mig på de själv då jag inte känner för att betala en verkstad för att göra de. | |
| Har den någon gång gått upp på rött? | |
| Skall inte säga inte men tror inte de iaf, är ju tjejen som kör bilen mest men just vid tillfället den la av var det jag dock och då var de normaltemp. | |
|
Hej igen, har fick tid i julhelgen och kolla lite mer på bilen. toppen hade som tur väl inte gått. (gjorde även kom test ca 15bar i alla cylindrar) Vattnet var bara en slang som läcker. att oljan såg ut som den gjorde i locket beror nog på att vevhusventilationen är igenkorkad. Så en så länge har jag bytt tändstift soppa filter och rengjort ventilkåpan och vevhusvent Efter att bilen ståt i garaget i 3 veckor prövade jag när allt va bytt att starta i hopp om att de bara skulle vara tändstift för dom va redigt risiga plus att 4 stift var dränkta i olja. Bilen startar direkt men efter att gått i ca 5 min börjar den hosta och tvär dör. går inte att starta för ens flera timmar senare och då samma fenomen. kollar felkoderna för denna gång tändes motor lampan. och har då "system too lean bank 2 p0174" okej tänkte jag efter lite sökande att de kanske bara är O2 sensorn. bytte den och får samma felkod på både bank 1 och 2. Så nu är frågan hur skall jag gå vidare? är de soppa pumpen som bara orkar gå en stund och sen dör eller är de troligast att de är någon givare/sensor? mvh david. |
|
|
Var vevhusventilationen helt igensatt eller delvis? Det låter lite som tjuvluft. |
|
| Prova att spruta startgas för att se om tomgångsvarvet går upp. | |
| Den var ganska igenkorkad. slangen som går från topplocket och ner mot oljefällan var kanske ett 3mm hål i sen vara de bara kox uppgyggt i väggarna. låter välldigt otroligt att den bara tvärdör för lite tjuvluft? borde den inte börjar gå väldigt dåligt och bli sämre och sämre ju större hål? | |
|
Det du bytte kanke inte har något alls med felet att göra, fick samma felkoder innan du bytte vevhusventilationen? Hur långt har den gått, om den får för mycket luft så kan det ju lika gärna bero på att den mängden är normal, men bränslet för lågt därav felaktigt blandningsförhållande. När bytte du bränslefilter senast? Går den om du kopplar ur LMM? |
|
|
"Så en så länge har jag bytt tändstift, soppa filter och rengjort ventilkåpan och vevhusvent" hostar till när man drar ut sladden till LMM men sen går den som vanligt tills de gått 4-5min då dör den som innan. 26500 har den gått har jag för mig. hade missfire på första cylindern och fulecut innan jag började men lyfte ventilkåpan med tanke på hur illa de såg ut i oljepåfyllningshålet. fick då syn på hur igensatt Vevhus ventilationen var. |
|
|
del 17 brukar spricka och dra in tjuvluft relativt enkelt att kolla från sidan. Länk Ser ut så här, kan hända att du ser bilden upp och ned. Länk men jag tror inte att det är det, det låter nästan som att den "flödar över" eftersom du säger att det alltid tar ungefär lika lång tid 5 minuter innan den lägger av. |
|
|
Var uppe och krabbade med bilen här om dagen. är inga läckor vad jag kan hitta. dock hittade jag nog felet till varför han dör. Ingen soppa i bilen. när den stannade tankade jag en 5liters reservdunk jag hade stående och sen startade den igen, skumma är att enligt tankmätaren är de mellan 20-30 liter kvar. men får dock fortfarande fekoder, Bank 2 to lean och missfire på 1,2 och 3ans cylinder. var ute och körde en sväng och bilen går bra så länge den inte får stå på tomgång. då tänds motor lampan igen. |
|
| Kolla bränslefilter /pump | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.