|
|
|
|---|---|
|
530d 03-a. Den har inte tagit mycket olja eller rykt nåt tidigare men i somras (15-20 grader varmt så inget fruset iaf) blev det stora vita rökmoln 4-5 ggr(utspritt på hela sommaren, så det var väldigt sällan), de ggr det hände var det oftast när jag startade bilen...den rök bara några sekunder och gick sedan som vanligt. nu ryker det mer eller mindre hela tiden och luktar bränd olja :( men den ryker inte svart varken nu eller förr, går kanonbra hela tiden. ibland just när jag startar den så "hurvas" den lite, går ojämnt på tomgången en sekund eller två, och då blir det ett större vitt rökmoln samtidigt. För några veckor sedan sa frun min att oljetråget nog gått sönder för det blev en pöl under bilen när hon stått stilla med den, så jag gick ut i garaget och kollade och mycket riktigt så rann det ut en pöl på garagegolvet på ca 30 cm på bara 2-3 min... ett rejält läckage m.a.o! När jag backade ut bilen ur garaget blev det en bred RAND av olja, det droppade alltså inte utan rann!! tänkte att tråget pajat som hon sa, så jag skyndade mig ner till närmaste lyft (7 km ) för att kolla upp det. när jag lyfte upp bilen kom inte en droppe !?!?!? stod med bilen igång i säkert fem min, kom ingenting. bytte olja och filter när jag ändå var på lyften så jag vet att det fanns olja i den. hur kan det ena sekunden forsa ut olja och nästa bara sluta ??? misstänker vevhusventilationsproblem så jag har beställt filtret som sitter under ventilkåpan, får det imorgon. har tagit loss det befintliga och nog är det rejält kletigt men det ser inte oljigt och söligt ut runt ikring... var trycker det ut olja om filtret är igensatt? antar att det tryckt ut olja som ligger och bränns, därför den luktar mest hela tiden nu. räcker det med att byta filtret eller måste slangar osv bytas också? | |
|
hmmm... Hittade en guide om vevhusventilationsrengöring här på autopower, där står följande: "Symtom på problem med vevhusventilationen är: Tappad effekt, ostabilt tomgångsvarvtal, oren gång på tomgång, rycker i landsvägsfart, vibration i motorn, felkoder som misständning, blandningsfel, osv." Jag har inget enda av alla dessa symptom på min bil ! bara vit rök, oljelukt och hög oljeförbrukning, annars går den hur fint som helst. Är det nåt annat kanske, är jag helt ute och cyklar!?!? |
|
|
Inte samma bil men iaf: De problem du hade i somras låter exakt som det jag har, bilen ryker vitt (olja utan tvekan) några sekunder när jag startar den nån gång då och då, kan gå veckor mellan gångerna. Jag misstänker också nåt i vevhusventilationen, jag får felkoder på bränsleblandningen men bilen går kanon, jämnt på tomgång och saknas inte kraft etc. Jag tänker byta div packningar och o-ringar i insuget vid tillfälle. Ska bli intressant att höra fortsättningen här. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.