|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag och ett gäng kompisar diskuterade 335:or, och avgasljuden som är så olika mellan N54 och N55. En vän har en N54 335 och jag har tänkt köpa en i vår, därav diskussionen. N55-motorn har ju ett mycket härligare avgasljud, pga. singelturbon. Problemet grundar sig i att downpipesen på N54 (alltså ifrån turbona) inte är lika långa. Detta är ett välkänt fenomen bland Skylineåkare världen över, GTR:er med RB26-motorn låter illa med icke "equal length"-downpipe, likt N54, men med en "equal length"-downpipe blir avgasljudet rentav himmelskt. Nu tänkte vi försöka applicera detta på 335:or med N54. Av alla olika downpipes vi tittat på, har vi bara hittat olika långa par, alltså verkar det som att vi får ta till verktygen själva. Känner någon till ett downpipemärke som kör med lika längd på rören? det krävs en liten extra böj på downpipen ifrån den främre turbon, för att det ska bli lika längd. Eftersom jag inte hittar "equal length"-rör till N54, kan jag här visa skillnaderna på RB26- (Skylinemotorn) downpipesen, översta är en Mine´s Equal Length, och nederst en original, det syns tydligt att det är olika längd: Länk Tack på förhand! | |
|
Det finns mängder med exempel, men detta är ett väldigt simpelt och tydligt exempel på vilken skillnad det gör. De flesta borde vara bekanta vid det klassiska turboboxerljudet ifrån Subarus? När denna Subban har equal length monterat, låter den helt plötsligt som en helt vanlig radfyra. Det är ju negativt i och för sig, men det är bara för att visa för er vilken skillnad det gör: Länk |
|
| ingen kör det eftersom då måste man ha en helt custom avgas system. Alla dps är gjorda för att kunna koppla sig till OEM avgas rör. | |
|
När man pratar om equal lenght så pratar man oftast om grenrör... |
|
| Rompa, aldrig när det pratas om turbobilar. | |
| Finns inte mkt plats för experiment vid DPs på n54 och n55 har inte heller sekundära kattar vilket gör skillnaden vad jag förstår. Kör med n55 mid pipes och en tidigare x-pipe för att jämna ut då kanske? Du är bara ute efter ljud eller?! Ljudet lär vara bättre överlag på en icke turbomatade bil också. 330?! | |
|
TP_ : jodå, Subaru har ju en knepig placering av turboaggregatet, och där finns det equal lenght grenrör att köpa till. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.