|
|
|
|---|---|
|
Har stött på ett större bekymmer, plötsligt under färd börjar nästan alla lampor till bilen blinka (ej lcd till stereo, AC och färddator), inte heller den vanliga belysningen i bilen. Däremot blinkar angeleyesen och dimljus men inte halvljuset. Blinkers låser sig nästan helt alt. Tänds inte alls. Inget är moddat och jag har xenon lampor, misstänker canbus systemet men hittar ingen med liknande problem i något forum. Just nu står bilen parkerad med urdragen minuspol, har tydligen hjälpt tidigare ägare vid ett tillfälle. Har, någon något tips? | |
|
Kanske ljusmodulen som gett upp? Finns ett mekartips här: Länk Min bil: Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du bör nog kolla upp dels jordningspunkterna i motorummet som är till ljusen samt att du inte fått in fukt i ljusmodulen. Är inte samma ljusmodul som till den i mektipset för övrigt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Visst menar du de två silverboxarna som sitter på vardera sida i motorutrymmet? Eller menar du något nere vid själva lyktorna? Boxarna borde ju ha någon jordningspunkt i chassit?! Ljusmodulen är väl bara plocka ur och låta torka inomhus över natten? Det som talar mot någon typ av jordfel är att felet försvinner om jag kopplar ur batteriet över natten.. |
|
|
Kom ni fram till någon lösning på det här? Jag har samma problem på min -04 520i Touring. Mvh Henrik |
|
| Hej, åkte på att byta ut hela ljusmodulen, det är något år sen jag böt den och det har fungerat felfritt sedan dess. | |
|
Hej, Ok, tack. Vet nån om det funkar med en beg eller måste det vara en ny? Gissar att en ny kostar en mindre förmögenhet... Mvh Henrik |
|
|
Det ska tydligen fungera med en begagnad förutsatt att du får tag på en som har suttit på en annan bil med exakt samma utrustning. Utöver det så tänds då en "manipulationslampa" eftersom den inte är programmerad på samma sätt som styrboxen(?). Har för mig att det kostar runt 6-7000 inkl arbete att få en ny. Värt varenda krona eftersom bilen utan en ny Box blir oanvändbar.. Hälsningar |
|
|
Valle20, köp en begagnad ljusmodul. Finns på ebay för 300-1000 Länk Sen köper du den här:Länk och kodar du in ljusmodulen själv. Jag har lathund hur man gör. Det är lätt. Då får du en fungerande bil och har ett bra diagnosverktyg att använda i framtiden. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Ola, Tror Valle20 löste sitt problem med en ny modul. Men jag har som sagt detsamma... Så intressant lösning för min del - antar att det är du som säljer via Blocket? Funderar dock på om det fysiskt går att få i den där OBD-läsaren i uttaget i min 520i -04. Den ser rätt lång ut och jag har för mig att OBD-uttaget sitter i ett fack som bara tillåter rätt begränsad längd på läsaren... Vad är det för skillnad på BMW-scanner och INPA/NCS förresten? Räcker inte det förstnämnda? Mvh Henrik |
|
|
EDIT, sorry valle fattade inte att detta var ett år sedan ;-) Henrik, det är jag som säljer den på Blocket. Den går in rent fysiskt i en e39, lite tight men inga problem. Uttaget är lite vinklat så den hamnar utanför hyllan. Styrkan med BMW-scanner är att den är så löjligt lätt att handha och att typ LCM kodning och annan småkodning såsom airbag etc är väldigt enkel. Inpas stora styrka är live-data på modulerna vilket underlättar vid lite svårare felsökning där man kanke inte har en felkod utan måste kolla värdena på olika sensorer och dylikt. Sen fungerar ju Inpa klockrent ända upp till 2010. F-serien finns också med men där är det begränsningar. I Inpa kitet finns ju även NCS-expert med vilket kan behövas för viss kodning av tex ABS/DSC modul. Jag tycker dessa två kompletterar varandra väldigt bra. Har man en e39 tycker jag man ska ha båda faktiskt. Jag har använt båda väldigt mycket på mina e39:or senaste åren. Skulle jag ändå välja ett verktyg till en e39 skulle jag ta BMW-scannern men förr eller senare behöver man Inpa/Ncs. Har man touring med luftfjädring så kan den endast justeras med Inpa tex. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
| Tack för svaren Ola. Låter som att BMW-scanner vore klart användbart för min del, egentligen oavsett ljusproblemen. Jag kontaktar dig. | |
| Roligt att läsa detta olaO.... Jag lämnade in min bil och fick ljusmodulen utbytt för ca 6700:- för några veckor sedan :) Behövde dock ha igång ljuset fort som attan eftersom det är mörkt och jag kör en del i jobbet. Men BMW Scanner verkar bra att ha i andra syften också så jag kanske skulle köpa ett kit av dig.. | |
|
Andreas_W, behöver man bilen akut så är det bara att pröjsa. Det man kan komma ihåg är att det gäller att ha ett diagnosverktyg innan felen uppkommer. Så att man kan agera snabbt och attackera problemet från rätt håll. De flesta jag pratar med gör precis tvärtom. Du vet var jag finns om det blir aktuellt. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Hjälpte en farbror idag med nästan samma fel. E39 525i -03.. ljuset flimrar emellanåt, det syns i kombiinstrument och halvljus bla. Ljusmodulen hade låst sig en gång berätta han, tro de va helljuset som ej stängde av sig. Dom tog in modulen och bröt batteriet sen monterade igen och belysning funkar som de ska, men lite flimmer. Fanns eeprom felkod i lcm'en. Samt "PowerMOS-statusrad 2&3 alltid aktiv. Måste vara utgången på modulen de menar. Som sagt inget fel på belysningen för tillfället förutom flimret/dip emellanåt. Batteri sas vara ok skick men de ja märkte den laddade bara 13,6v. Kan man misstänka generator/laddregulator som spöka med LCM. Eller lcm som håller på ge upp? |
|
|
F-tar, e39 anger i OBD 13,6V så har det varit på alla bilar jag kopplat upp. Så det är helt normalt. Jag gissar på att det är LCM som måste bytas. Mvh Ola |
|
| Så e39 är de enda bilarna som laddar lite dåligt? | |
|
Nä mäter man på batteriet så är det över 14 men bilens egna voltmätare verkar dåligt kalibrerad ;-) Mvh Ola |
|
| Du tänkte så :) vi skulle testa lite längre fram ifall någonfelkod dykt upp igen. LCM lever ju så hoppas hellre de e laddregulator | |
| Spänningen som anges fårn OBD brukar komma från OBD2-adaptern. Läser man dätemot spännigen i tex motorstyrningen visar den högre. | |
| Läste genom själva LCM. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.