|
|
|
|---|---|
|
Är inne på att köpa ett set sportstolar till min 320 E90 2006 De jag kollar på har elektriskt svankstöd men manuella inställningar i övrigt. Kommer det ställa till problem vid installationen? Att svanskstödet ej fungerar är inte dealbreaker för mig. Det jag är mest intresserad av är om det går att koppla in i bilens elsystem och att airbagen kommer funka? | |
|
Uppar denna då jag har en liknande frågeställning. Har sett en DIY på E90post men vissa frågor framgår inte där. Är det plug & play gällande airbag och stolsvärmens funktion om man sätter in en sportstol i en bil med standardstol + stolsvärme OEM? Den extra elektriska funktionen är inte det viktigaste att det funkar med vid installation, utan det kan man ta senare. Huvudsaken är att man får in stolarna samt att airbag och stolsvärmen fungerar, eller i huvudsak airbagen. Även detta gäller manuellt inställbara sportstolar fast med plusfunktionen som klämmer lite fint förövrigt. Sahi |
|
|
Eftersom denna tråd ej gav något svar började jag kolla på tyska e90-forumet och hittade en hel del tips och trix. Det slutade med att jag själv bytte stolarna och trixade ihop kablarna i stolen så allt fungerade. Både stolsvärmen samt svank och sidostöd. Jag bytte dock ut stolarna för det var fel tygfärg mot övriga bilen och hittade matchande stolar från Tyskland som ja gjorde samma procedur på. Funkade kalasfint. Nu har ju du en LCI och jag har en 06´a utan aktiva nackstöd så vet ej hur det skiljer sig där, men kortfattat gjorde jag så här 1: Lossade kablarna som sitter i den gula dosan under sätet. Tar en strömtjuv och kopplade ihop 4 kablar till 2 och fäste igen. Finns ett bra kopplingsschema här: Länk 2: Lossade minuspolen på batteriet o väntade minst 15 min 3: Skruvade loss stolarna från bilen och kopplade ur kablarna (vänta 15 min så det ej blir felkod på airbagen) Lyfte sedan ut dem och passade på att städa under stolarna 4: Lyfte in de nya, kopplade in sladdarna och fäste skruvarna så stolen sitter still. Drog ej åt, bara så den inte ramlar 5: Kopplade in batteriet och kollade att allt funkade 6: Skruvade åt allt och var mycket nöjd! Som sagt, detta funkade för mig, men tog en jäkla stund att fixa första gången. La lätt 5-6 timmar på allt. Andra gången fixade jag allt på 1,5 timme ungefär. |
|
|
Tack så jätte mycket för svar Hankenstein! Skulle du kunna förtydliga det du skrivit under punkt 1? Är inte så inne på tyska heller, läste bara steg 1 med mål att få betyg. Google translate är ju tyvärr inte 100%-igt på översättning heller.Annars ett fint kopplingschema. :) Sahi |
|
|
Under sätet sitter en gul plastdosa. I den är airbagens kontakt samt el-kablarna placerade. I den svarta plastdelen där elen till stolen sitter är det lite kablar man ska koppla ihop. På min kopplades 8 och 13 ihop samt 4 och 9. Jag använde en strömtjuv men man kan löda oxå. Sedan i med det i det hål som passar det hål där elen från bilen kommer. Kan vara olika från LCI och pre-LCI. På min placerade jag de ihopkopplade kablarna i position 8 och 4. Man måste dock vara noga som tusan med att det blir 8-13 som sätts i position 8 och 4-9 som sätts i nr 4. Scrolla ner i dokumentet så ser du bra bilder på hur allt ser ut. Men som sagt, jag vet ej hur det funkar med LCI och dess aktiva nackstöd. Det värsta som kan hända är väl att du får sätta tillbaka originalstolarna igen och be en bilelektriker koppla ihop så allt fungerar. Men det är verkligen ingen big deal. Finns även någon DIY på youtube där en kopplar lite snabbt. Till bultarna som håller stolarna på plats är det torx nr 50 som ska användas, Ett annat tips är att vara två när du byter för de två skenorna sitter ej ihop med varandra så när man drar fram/bak stolen innan man fäst alla 4 bultarna så kan ena skenan sticka iväg någon decimeter. Man behöver antingen en lång polygrip som man drar den rätt med och fäster eller en polare som hjälper till. Tänk även på att du måste lossa bältet från sätet samt kolla att bältesträckaren är hel på sätet du ska köpa. Det går iofs att ta den bältesträckare du har på din originalstol, men det kan göra det svårare att sälja stolarna. |
|
|
Tackar återigen för svar! Jag har köpt hem ett par framstolar redan från skroten. Även dessa stolar är från en LCI bil, så förhoppningsvis plug & play till det mesta. Ska försöka ta mig en titt och se om det är något jag vågar ge mig på själv. I annat fall får jag försöka hitta någon mer kunnig som hjälper mig. Har inte installerat mer än lite bilstereo i bilar tidigare så att... :) Så att, finns det någon mer kunnig som läser det här och finns i närheten av Nyköpingstrakten så får denne gärna höra av sig! :) Sahi |
|
|
En annan fråga som dök upp: När du kopplade ihop kablarna i position nr 8 & 13 samt 4 & 9, tog du då ut kablarna i position nr 8 samt nr 9 ur kontakthuset? Eller kunde du bara trycka dem mot varandra och sätta en tjuv? Tackar ödmjukast för att du delger informationen! Med din beskrivning, den tyska instruktionen samt videon i kombination med Länk gör så att det faktiskt känns som en rätt enkel operation, förutsatt att kablarna nu ser likadana ut i LCI och preLCI då :) Mvh Sahi |
|
|
Jag tog ut kablarna och satte tjuven och sedan i med allt igen. Det blev dock syntax error på skallen första gången och ja tänkte inte på att de skulle in i det gula plasthuset igen så jag fick klippa upp toppen så allt skulle få plats. Det du får göra är att försiktigt skära upp tejpen kablarna sitter ihop med och där de delar sig o går i två olika riktningar, där sätter du tjuven för att allt ska få plats, Det är den gula strömtjuven som funkar bäst till dessa kablar. Länk Köpte på ebay.co.uk för runt något pund och det tog 3 dagar att komma fram. Var dock noga som tusan med att minst vänta 15 min från det du lossade minuspolen på batteriet tills du kopplar ur kablarna i sätet. Tänk även på att inte bakluckan får slås igen för då är det segt att åla in i bagaget från baksätet |
|
|
Okej, för att förtydliga det du menar med inkoppling av kablarna. Ska det se ut ca som denna skiss visar? Länk Där tjuven sitter kommer alltså kabel 13 samt 9 med sitt "huvud" kvar tänker jag. eller funkar det även som i denna Länk ? Mvh Sahi |
|
| Jag har som i den första skissen, alltså att kabeln slutar i strömtjuven. Den går ej ner i kopplingsdosan på min bil o alla i tyskland som gjort det har på samma sätt som jag gjorde, alltså att bara en kabel går ner i dosan, inte båda. | |
| Finfint! Tack för hjälpen! Nu känns det inte alls som att det bör vara några problem med bytet! :) | |
| Stort lycka till. Hoppas det funkar fint. Bara ha tålamod och glöm ej att lägga ut skydd runt insteget, dörrar osv när du lyfter in och ut stolarna från bilen. Nu vet jag ej om man kan ta loss nackstöden i LCI säten, men om det går, ta ur dem med så går det mycket smidigare att lyfta in/ut stolarna | |
| Sucess! Inte samma pins riktigt som skulle kopplas. Men inga större problem när man väl fick ordning på tjuvar och t50 torx. Det värsta var nog de där plastluckorna som skyddar skruven som håller bältet på plats i sätet!!! Lite repigt blev det allt. | |
|
Gott! Ja. de är det bara våld som får ut. Trodde de gick sönder när jag lossade dem, men de höll ju bra. Är otroligt mycket skönare att åka sportstolar. Funkar värma o allt? |
|
| Japp, sätesvärmare och "sidebolster" (vet inte vad det heter på svenska) funkar fint och ingen felkod heller. Jag är mer än nöjd! Som ett + så ser det även snyggare ut med sportstolarna. | |
|
bumpar denna tråd då jag har en fråga Hur är det med airbag i standardstolarna? Går de flytta över till ett par sportstolar från en 320 - 09 LCI till min med standardstolar? |
|
| Om jag inte minns fel så är det andra airbags i sportstolarna jämte "standardstolarna". | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.