AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.738

Bmw 330i E90 Knackande/tickande ljud?

Bm
21
Bmw_Msport
Bmw 328i M-sport F30
Hej, jag har en Bmw 330i E90 -06a som har gått 5100mil, där jag har fått bekymmer med knackningar/tickande motor. Jag har läst lite på forumet att det kan vara vissa årmodeller där det är oljekanalerna är fel i toppen därav knackningarna. Jag har varit i kontakt med M-bilar i eskilstuna om problemet men de säger att de inte har fått in någon bil med liknande problem. Vågar man köra med bilen? Är det någon som har fått det på Maskinskada via försäkringen?

Mvh
Ro
31
RobinE90
330i -05
Hej!
jag hade ett tickande engång på min e90 för nått år sedan
det var dock en ventil som hade hängt sig och det rättade till sig själv.
hoppas att de inte är något allvarligt!
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Ja, vissa(tidiga?) 06:or hade problem med toppen och de som klagade fick väl toppen utbytt vad jag har förstått.

När du skriver att bilen bara har gått 5100 mil på 7 år - då undrar jag om oljan har blivit utbytt mer än 1-2 ggr på dessa år? Kan vara så enkelt att oljan är dålig och att det är därför motorn tickar.
Bm
21
Bmw_Msport
Bmw 328i M-sport F30
Jag kör endast 3-400mil om året och oljan byts varje år, jag bytte olja senast i somras, har kör ca 220mil sen bytet.
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Jag har svårt att tro att du får toppen utbytt på försäkringen om det endast är "kosmetiskt" - men beroende på hur illa det låter så kanske någon skada till följd av det låga oljetrycket har uppstått? Då går det säkert på maskinskadeförsäkringen. Försvinner ljudet vid hård körning?
Bm
21
Bmw_Msport
Bmw 328i M-sport F30
Har fått domen, m-bilar har fått en åtgärdsplan från BMW och enligt dem ska lyftarna på avgassidan bytas, och han visade upp åtgärdsplanen där BMW menar på att byta toppen inte avhjälper problemet? Låter konstigt enligt mig men får se ifall bilen blir tyst efter detta byte, drygt 15000:- kostar detta byte.
Har du provat att göra ett eller flera oljebyten med några hundra mils mellanrum?

Min tickade ett par gånger förra sommaren, vid kallstart.
Bytte olja/filter och ljudet försvann. (Var ca 1000mil kvar till byte enligt serviceboken) Bytte även en extra gång 500 mil senare.
Har inte haft tick sedan dess.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.