AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.102

E60 Vad beror vibrationerna på?!

sc
44
schmidt
525dX LCI -09 Sedan E60
Skulle vara jättetacksam om någon kunde ge mig tips på nedanstående eftersom jag ska köra 200 mil på torsdag med bilen, och vill inte ha några problem då.

Jag köpte mig ett par begagnade friktionsvinterdäck för någon månad sedan och kör med dem sedan dess. Har fungerat utan problem, fram till i fredags. Då upptäckte jag när jag körde en längre sträcka, att i högre hastighet (+65km/h) och när jag frikopplar så jag kör i friläge, att bilen vibrerar massa. Det både hörs och känns i hela bilen. Dock inte när bilen driver (alltså växel i, ingen koppling och med gaspådrag samt utan gaspådrag). Vad kan det bero på? Jag tror inte det varit såhär innan eftersom jag kört med däcken någon månad nu. Kan det ändå vara hjulen som behöver balanseras?

Tilläggas bör också att jag i förra veckan märkte att höger bakbroms lät som den låg på. Det var ett "slipande" lågt ljud. Min handbroms har också börjat ta relativt högt upp. Jag tycker inte bilen drar åt något håll.

Några tips?
cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Jag skulle börja med att balansera hjulen. Det kan ändå behövas med jämna mellanrum (varannat år kanske).

Jag skulle kolla kardananen också i och med att du säger att det har med drivningen att göra.

Hjulinställning kan också vara bra att kolla riktigt noga. Jag har märkt skillnaden på min egen E61 hur känsliga BMW verkar vara.

Nästa steg som jag själv gjort för att få bord nervrositeten på bilen (spårighet) är att undersöka bussningarnas skick. Speciellt dragstagets stora bussning fram. Det finns en styr länk bak ocksp som är lite klen. Bättre förstärkta finns hos Meyle som säljs av Autoteile55. Levereras normalt inom en veckamed flygfrakt.

cme

"Ska man ha nåt gjort får man göra det själv"
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Ska du köra 200 mil på en dag? :-)
sc
44
schmidt
525dX LCI -09 Sedan E60
Tack för svaret cme. Vad ska jag kolla med kardanen? Något tips?

Nja, inte 200 mil på en dag, men 100 enda dagen och 100 andra dagen. Men jag körde 200 mil från Italien --> Sverige i somras på en dag/dygn. ;-) Fantastisk bil...
He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Om du har en x drive så kolla att verkligen däcken är jämt slitna fram och bak.
Mät gärna upp rullomkretsen med ett måttband från tantens sylåda.
Min chef hade samma problem för ett tag sen på sin x drive. Det var liksom vibrationer i drivlinan. Då var bakdäcken mer slitna än framdäcken. Efter byte så blev det bra igen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Till att börja med:

Vad är det för däck?

Vad är det för fälgar?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
bm
187
bmwjim
523im -05
Balanserades inte däcken då de las om på dina fälgar?

Känns det mest i ratten eller i ryggstödet? eller lika mycket?

När besiktade du sist, eller ska besikta?

Vibrerar det bara då du frikopplar? "att i högre hastighet (+65km/h) och när jag frikopplar så jag kör i friläge, att bilen vibrerar massa."

sc
44
schmidt
525dX LCI -09 Sedan E60
Nej,

Däcken köptes på fälg, begagnade/nästan nya av privatperson. Jag har varit hos en däckfirma jag har förtroende för som hittade att en av navringarna fattades. Köpte ny och blev lite bättre. De balanserade även däcken/fälgarna och kom fram till att två av däcken var lite ojämna/ovala och att det med största sannolikhet beror på det ovanstående. De bytte också bakre mot främre uppsättningarna. Som sagt, är bättre men inte helt bra, beror troligtvis på däcken så jag låter det nog vara så till jag köper nya däck för jag har inte märkt något på prestandan/väghållningen.

Besiktade i juni, känns mest i ratten, även om det även känns i ryggstödet. Men det är alltså endast när jag kör i högre hastighet och frikopplar alt. lägger i neutral.
An
1
Aniell
Bmw525d 2009
Hejsan har en fråga angående bmw525d 2009,när bilen är kall och kring 0 gradervid start skakar motorn i cirka 7 sekunder sen kommer den låta som vanligt,kollat glödstift alla 6 är ok.Fins någon som kan ge tips på vad som spökar, väldigt tacksamt för svar.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.