|
|
|
|---|---|
|
Hejsan folkens. Jag undrar ifall ni kan hjälpa mig identifiera ett antal kontakter som jag hittat lite runt omkring som inte är anslutna till något? Denna kontakten sitter sitter helt framme till vänster i motorrummet, funktion? Länk Länk Sedan har jag 3 stycken kontakter som jag hittat under förare & passagerarstolarna, även dessa saknar anslutning, funktion? Länk Länk Länk Jag har även hittat en vit kontakt i ryggstödet som även denna saknar anslutning, funktion? Länk Jag fann även 1 vit kontakt liknande den i ryggstödet placerad under mittkonsolen strax bredvid handbromsen, även denna saknade koppling till något och hade i princip inget kablage liggandes, troligen något man kan ansluta där i konsolen? Tyvärr har jag ingen bild på denna, men det kan komma med tiden. Den i motorrummet har jag inte den blekaste aningen om, känns som där e för många anslutningar för att gå till belysningen, mätare & liknande... Jag misstänker att dem vita under sätet och i ryggen på stolarna går till värmeslingor i stolarna, fastän det inte är specat så från fabrik och jag saknar styrning för stolsvärme, låter det korrekt eller är jag ute och cyklar? Den svarta och den lilla blå under stolarna får jag snällt passa på, trodde först den svarta skulle kopplas med den vita under stolen, men kablarna räcker inte riktigt, sedan är jag en nolla på el, vet inte ens hur man mäter sånna här kablar. Men jag hoppas någon där ute kan hjälpa mig och för det tackar jag på förhand. Hälsningar Pelle | |
|
Runda kontakten är till farthållare. Elvärme i stolarna borde funka om du har knapparna till dem i stolarna. Övriga kablar är för svankstöd resp sensormatta passagerarairbag. Kontakten i mitten vid handbromsen är antagligen för ciggladdaruttag. |
|
|
Tack så mycket för svaret, dock blir jag fundersam... Jag får se hur jag går till väga för att koppla in farthållare i bilen, en av dem få saker som saknas när jag motorvägspendlar. Jag saknar tyvärr knappar till stolsvärme, får leta efter lite bilder på nätet, tycker det verkar fel eftersom kontakterna sitter i var sin ände av sitsen men jag har haft fel förr och min jakt på koppling lär visa hur d står till. Svankstödet är redan koppla i den svarta kontakten på bilden. Att någon av kontakterna skulle vara till airbag låter konstigt då jag har airbag system på förarsidan men inte på passagerarsidan och det är exakt samma kablage som är frånkopplat på båda stolarna...? |
|
|
Stolarna som sitter i nu verkar inte varit med från fabrik? Du har inte airbag på passagerarsidan men stolen har sensormatta för airbag på passagerarsidan. |
|
|
Hej Jag blir lite nyfiken då jag aldrig fått det här med passagerarstolens sensormatta att hänga ihop i min bil. Vilken av kontakterna på bilderna är det som går till den? Syns själva "mattan" på någon av bilderna? Hoppas ni ursäktar att jag lånar tråden lite, men måste passa på när någon tagit så bra bilder =) |
|
|
Sensormattan ser ut såhär och är inbyggd i stolen. Länk Vidare sitter det en modul under sätet liknande denna... Länk Den bortkopplade anslutningen är den till sensormattan och modulen är kopplad till bilen styrsystem. |
|
| Tack! Då vet jag vad jag ska hålla utkik efter =) | |
|
Jag eftermonterade farthållare i båda mina 525ix i somras, en manuell och en automat. Det fungerade "plug and play". I min manuella bil satt redan kopplingskontakten monterad, med automat behövs den inte. Båda satserna jag monterade kom från skrotade manuella 525:or. Det som behövs är: * reglagespak, sitter med "klickfäste" på rattstången * kopplingskontakt med hållare (om du har en manuell bil) * styrenhet * ställdon med vajer (olika modeller har olika längd på vajern därför enklast med likadan motortyp som din bil) * om din bil är tillverkad före 10/91 så krävs en kabelhärva, senare bilar har den monterad från fabrik Allt monteras och ansluts till kabelhärvan, sedan bara starta och köra. //Göran |
|
| Tack så mycket Göran | |
|
förlåt att jag lånar tråden. men undrar om någon av er kan hjälpa mig. hittar inte kabeln som kopplas i den vita på modulen. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.